10 tips för ökat engagemang på Instagram

Karolina | 2018-02-06 | Sociala medier

Den gemensamma nämnaren för solnedgångar, perfekta frukostar, selfies och flygplansvingar? Instagram, så klart! Sedan Instagram lanserades 2010 har det varit ett självklart val när det kommer till att använda bilder för att förmedla ett budskap och engagera sina följare i sociala medier. Enligt amerikanska analysföretaget Forrester är engagemanget på Instagram 10 gånger högre än på Facebook och hela 84 gånger högre än på Twitter. Det är en av anledningarna till att det finns stor marknadsföringspotential för många företag på plattformen, om man använder den rätt. Så en av frågorna som många marknadsförare ställer sig är hur vi skall göra för att öka engagemanget? Vi har samlat ihop 10 tips som gör att din marknadsföring på Instagram når nya höjder!

Blogginlägget fortsätter längre ner.

Vill du ha Karolinas hjälp att lyckas med Instagram?

Kontakta oss idag!

1. Just do it!

Först och främst, bara gör! Oavsett vilka strategier du har så kokar allting ner till att faktiskt ta upp telefonen/kameran och ta bilden, skriva lite text och posta den på Instagram. Inte så svårt, va?

2. Planera!

Kanske låter som en motsägelse till föregående punkt men för att kunna vara spontan och få tid till att skapa innehåll krävs planering och tid. Att lyckas på Instagram beror oftast varken på tur eller slump utan hårt men roligt arbete, regelbundenhet och tålamod. Så se till att avsätta tid för att planera de kommande dagarna eller veckorna och se över vilka poster som passar i just ditt flöde och med ditt marknadsföringssyfte. Detta kommer även underlätta för att ge dig en kontinuitet i din närvaro. Något som i längden kommer det både att ge dig fler följare och en ökad trovärdighet.

3. Gå från generell till relevant!

För att nå fram i bruset krävs ett tydligt budskap. Tänk hellre på en utvald mottagare än en anonym massa. Utifrån detta kan du lättare sätta din tonalitet både när det gäller bildspråk, tilltal och valet av emojis. ?

4. Ta hjälp!

Lyft blicken från ditt egna skrivbord och se dig om efter medarbetare som kan hjälpa till att skapa ett mångfacetterat innehåll som blir mer intressant. Använd dig av dina kollegor både inom och utanför marknadsavdelningen och som en bonus kommer du få en grym team-känsla på kontoret!

5. Ge dina följare en present!

Se till att dina bilder och din text förmedlar något av värde, något som dina följare faktiskt uppskattar. Innan du postar ett inlägg är det bra att ställa sig frågan vad dina följare får med sig efter att ha läst och sett inlägget. Kanske är det en härlig känsla, inspiration, ett bra tips eller ny kunskap. Du sitter säkert inne på en massa bra erfarenheter som dina följare kan ha glädje av! Ett bra riktmärke är att 80% ska vara relevant innehåll och resterande 20% kan du prata om dig själv och bjuda på mer ”skryt” utan att tappa intresset hos dina följare.   

6. Interagera med dina följare!

I samband med att Instagrams algoritmförändringar har engagemanget sjunkit jämfört med de första åren. Tiden när vi enbart kan förlita oss på den organiska räckvidden är över sedan länge och för att få avkastning på investeringen (ROI) räcker det inte längre med att närvara, posta relativt frekvent och jaga likes. Därför går det inte att ta några genvägar och bara köra envägskommunikation. Dina följare kommer att uppskatta om du är aktiv och lyssnar, gillar och kommenterar andras poster och på så sätt kommer du att skapa en relation till dina följare. 

7. Tänk på bildspråket!

Glöm inte bort att Instagrams ursprung är bilden. Bilden måste inte alls vara tagen med en proffskamera men se till att motivet är i fokus och att du tar en extra funderare kring ditt bildspråk. Skapa ett mer enhetligt och tilltalande flöde genom att alltid färgställa bilden, välja ett filter eller varför inte utgå från en färg, ett grafiskt element eller tema för att få ett annorlunda flöde. Våga även att prova att filma. En säger bild säger mer än tusen ord men en minuts video sägs motsvara 1,8 miljoner ord! Boomerang, giffar, baklänges, live, slowmotion – det är bara att gå loss och prova sig fram! Enligt statistiken är det videoklipp som är 15 sekunder eller kortare som får flest slutförda visningar. Så försök att inte göra långfilmer, då är det bättre att dela upp filmen i fler delar. Det är även viktigt att komma ihåg att texta klippet för att fånga uppmärksamheten eftersom många tittar utan ljudet påslaget.

8. Sno!

Givetvis inte i ordets bemärkelse eftersom du då måste fråga om lov innan du delar bilder som andra användare har tagit från din verksamhet. Detta är ett väldigt tacksamt sätt för att dels få nya infallsvinklar i ditt flöde, kommunicera med dina följare och bygga lojalitet. Sedan det blev möjligt att bevaka hashtags så är det dessutom ännu enklare att hitta bilderna. Ett annat bra tips är att sno från dig själv, ta en liten tidsresa tillbaka i tiden och återanvänd ett lyckat inlägg.

9. Använd rätt hashtags!

Välj hashtags med omsorg. Sikta på att använda några få, men relevanta hashtags i varje inlägg. Lägg dem gärna i en kommentar under din bild. Som vi nämnde i punkten ovan finns det sedan 2017 en fiffig funktion som gör det möjligt att följa olika hashtags

10. Mät!

Sist men verkligen inte minst! Det finns många olika parametrar att analysera för att dra slutsatser om på hur din strategi för Instagram ska se ut. Genom att ta reda på vilka dina mest lyckade inlägg är blir det lättare att dra lärdom och därefter skapa nya inlägg som med större sannolikhet kommer att ge dig ett ökat engagemang. Titta exempelvis på inläggets hashtags, bildspråk eller tidpunkten på dagen som inlägget postades i förhållande till exempelvis inläggets räckvidd. Så välj ut ett analysprogram som du trivs med redan idag och börja samla in din data!

För att lyckas med sin marknadsföring både nu och i framtiden kommer det att krävas att annonsera i de sociala kanalerna men oavsett budget kommer budskapet och innehållet att fortsätta spela en avgörande roll för att lyckas engagera och uppnå sin affärsmål på Instagram.

Vill du ha fler tips på hur du kan nå ut i bruset är du alltid välkommen att kontakta oss både här online, eller komma förbi på en kopp kaffe!

Intresserad av att lära dig mer om sociala medier? Gå kurs hos oss!

Anmäl dig till någon våra kurser i sociala medier

Karolina Winqvist

Karolina har flera års erfarenhet som webbredaktör och kommunikatör. Hon stormtrivs med att få vara kreativ, analytisk och problemlösande i sin omväxlande yrkesroll. På fritiden brukar hon packa hembakad fika och locka med hela familjen på utflykter till skog och hav.

Kontakta oss för hjälp med er Instagramnärvaro!












    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

    Relaterade tjänster

    Annonsering på Instagram

    Miljontals svenskar använder Instagram varje dag! Med annonsering kan du nå ut till fler än du gör med vanliga inlägg, skräddarsy vilka som ser annonserna efter din målgrupp och underlätta deras köpresa.
    Läs mer

    Strategi för sociala medier

    En strategi är viktig, det är det som hela arbetet skall grunda sig i och utgå ifrån. Allt innehåll bör alltid utgå ifrån er strategi. Har ni inte en sådan på plats hjälper vi er att ta fram en sådan.
    Läs mer

    Socialrapporten

    Äntligen allt på ett ställe! Vår socialrapport samlar hur det går på de sociala plattformarna, både tillsammans och nedbrutet per kanal, med tydligt visualiserade KPI:er och indikatorer på om det går bra eller dåligt, både på de resultat ni får organiskt och betalt.
    Läs mer