4 frågor om användarbeteende att besvara – för ökade affärer

Emelie Alsterberg | 2019-06-13 | Konverteringsoptimering

När du förstår dina besökares beteende kan du göra webbplatsen så användarvänlig som möjligt för dem. Användarvänlighet är inte bara något som är ”bra att ha”, det kan ha en direkt positiv inverkan på dina affärer. För när det är enkelt att genomföra köp eller ta kontakt med dig gör du det mesta av den trafik du redan har. Du missar inte affärer precis på mållinjen. Här tipsar vi om fyra användarbeteenden som det gynnar dig att hålla koll på!

Verktygen bakom insikterna

Idag kan du få tillgång till stora mängder data om dina besökare. För att läsa av och analysera denna data använder vi framförallt Google Analytics, ett av de vanligaste verktygen för statistik och analys inom digital marknadsföring. Som ett komplement använder vi Hotjar, som erbjuder visuella hjälpmedel. Till exempel kan du lägga värmekartor (heatmaps) som ett filter på dina sidor för att se var flest besökare klickar och scrollar.

De här verktygen är himmelriken för oss som älskar data, men för dig som bara vill veta vad kunderna tycker om din webbplats kan de kännas överväldigande. För att få någon rätsida på all den tillgängliga informationen gäller det att veta vad du ska fokusera på. Här listar vi ett par användarbeteenden att börja med.

1. Var lämnar besökarna din webbplats?

En grundläggande faktor att hålla koll på är var besökarna lämnar din webbplats, för att förstå vilka sidor som ”läcker” potentiella kunder. Med Google Analytics kan du se vilka sidor som ofta blir den sista anhalten för dina besökare.

Det är inte nödvändigtvis dåliga sidor, om det är ”kontakta oss” eller en annan sida som det känns logiskt att lämna webbplatsen när man är klar med. Om det inte känns rimligt att en viss sida läcker besökare finns det kanske potential att göra den bättre!

2. Använder de mobil, dator eller padda?

När du vet vilka enheter dina besökare använder mest för att besöka dina sidor kan du optimera på ett passande sätt. Det finns ingen ”one size fits all”-modell för det här, men på desktop är många besökare mer välkomnande för fler intryck, medan mobilanvändare vill ha avskalade vyer med möjlighet att fälla ut mer information när det passar dem. Det här är så klart en generalisering, men ger en bild av hur anpassning efter olika enheter kan se ut.

3. Hur långt ner på sidan scrollar dem?

Med verktyget Hojtar kan du se hur stor andel av besökarna som scrollar till de olika delarna av en sida. Det ger dig insikter om var du ska placera den viktigaste informationen. Den del av sidan som visas direkt när sidan laddas ska du lägga extra krut på, eftersom samtliga besökare ser den.

Kanske används en sida mest för att logga in på ”mina sidor”. Då ska användarna kanske inte behöva scrolla ner särskilt långt (eller alls).

Om det däremot rör sig om en kategorisida som visar många produkter kan scrollandet inte hjälpas, men du kan möblera om så att besökarna ser ditt kontaktformulär, erbjudanden eller annat viktigt så snart som möjligt. Du kan även lägga in en funktion högt upp på sidan som låter besökarna filtrera produkterna. Det är ett vanligt grepp inom e-handel.

4. Var klickar dem?

Ta reda på vilka länkar och knappar dina besökare oftast klickar på. Denna data kan du få fram med Google Analytics. Med Hojtar kan du även se vilka ”icke-klickbara” ställen som det ofta klickas på. Kanske ser en rubrik ut som att det skulle kunna vara en länk, och drar till sig många klick som inte tar besökarna någonstans. Det kan skapa frustration och sätta käppar i hjulen för deras köpresa. Kanske är det är dags att göra rubriken till en länk i så fall.

Om det visar sig att besökarna klickar precis där du vill är det toppen. Men klickar de på ”fel” ställen är det läge att fundera kring varför. Se efter hur långt de brukar scrolla och se om knappen du vill att de ska använda ligger i deras blickfång. Är texten tydlig? Är det tydligt att det går att klicka där? Och så vidare.

Få svar med en konverteringsanalys

Låt oss slutligen ta upp konverteringsgraden, som visar hur stor andel av webbplatsens besökare som konverterar till kunder. Säg att den ligger på 2,5 procent. Då kan man undra vad de andra 97,5 procenten gör på webbplatsen? Det är i den här större gruppen som potentialen till ökad försäljning ligger.

Genom en konverteringsanalys reder vi ut vad besökarna gör på din webbplats, genom att besvara frågorna 1–4 och fler därtill. Resultatet blir ett bra underlag för dig att optimera webbplatsen för ökade affärer, på egen hand eller med hjälp av oss. Hör gärna av dig för att prata mer om det!

Emelie Alsterberg

SEO-specialist (föräldraledig). Emelie har 10 års erfarenhet inom digital marknadsföring och projektledning, med sökmotor- och konverteringsoptimering som specialistområde. På fritiden gillar Emelie att löpträna för kropp, sinne och bästa möjliga sluttid på nästa lopp.

Relaterade inlägg

Nyhetsbrev

Jag samtycker till att de personuppgifter jag här lämnar behandlas av Be Better Online enligt gällande integritetspolicy