Äntligen, konkreta exempel på B2B-innehåll att gotta sig i!

Cecilia | 2021-07-05 | Innehåll

Varför tas exempel på bra B2B-content upp så sällan? Vem vet, men jag har gjort slag i saken och listat konkreta exempel på B2B-innehåll att inspireras av. Håll tillgodo och hoppas att nya tankar väcks!

Kundcase i olika former – B2B-content som övertygar och förklarar

Kundcase är ett riktigt bra sätt att visa upp hur det är att vara kund hos ditt företag. Det är extra effektfullt som B2B-content. För det kan vara svårare att föreställa sig att vara kund hos en webbutvecklare än hos en klädbutik, till exempel.

Ett exempel på ett kreativt kundcase kommer från coworkingföretaget CONVENDUM, som har valt att inte bara intervjua personer från kundbolagen utan dessutom låta deras företagarhistorier ta stor plats. På så sätt kan potentiella kunder i liknande situationer känna igen sig. 

Industriföretaget SKF gick en annan väg med ett case i videoformat. På 39 sekunder lyckas de ta en historia som hade kunnat bli långrandig, svårbegriplig och tråkig – och istället göra den engagerande och tydlig. Det finns inget krångligt snack om varför deras produkt ökar driftsäkerheten (som mottagarna ändå inte kommer förstå). De berättar bara att den gjorde det på ett otroligt effektivt sätt hos en verklig kund. Med B2B-content som målgruppen faktiskt förstår kommer du längre!

Behöver du hjälp att skapa engagerande content för dina plattformar?

Kontakta oss här!

Videor som förklarar och väcker intresse

Jobbar du med ett företag som säljer tjänster som är lite svårare att förklara? Då har du förmodligen suttit många gånger och tänkt ”hur tusan får jag fram alla fördelar utan att bli långtråkig”. 

Ett bra sätt är att komplettera B2B-content i textformat med bild och video. Till exempel som i planeringsverktyget Monday.coms video Making teamwork click. Efter att ha sett den videon har du ganska bra koll på hur en relativt komplex plattform ser ut och fungerar.

Video kan också vara ett kreativt sätt att presentera ett företag och ge det personlighet. Ett exempel på den sortens B2B-innehåll är videon om varför plattformen Velo bytte namn. Innan 10 sekunder har gått vet du vem som är avsändare och vad de säljer – och de har dessutom fått in en twist som får dig att vilja se mer. 

Exempel på B2B-innehåll som sprider kunskap på bästa sätt

CRM-plattformen Hubspot har ett stort bibliotek av gratiskurser inom försäljning och marknadsföring. Det bygger förtroende för plattformen och varumärket hos målgruppen. 

Att erbjuda onlinekurser och andra digitala utbildningstillfällen kan vara ett bra sätt att digitalisera det mellanmänskliga och förtroendebyggande personliga mötet – på ett bra sätt. Om du lyckas hjälpa mottagarna att bli bättre på något de bryr sig om visar det att du förstår dem och kan leverera bra lösningar. 

Har du inte resurserna för att skapa hela kurser kanske du kan sprida kunskap på något annat sätt. Till exempel genom smidiga dokumentmallar och lathundar som underlättar målgruppens vardag. Det gjorde säljföretaget Vainu med en ”trigger tracker” för säljare. 

Bokföringsföretaget Visma satsade istället på en ordlista över ekonomiska begrepp för företagare. 

B2B-blogg för innehåll som bygger trafik och relationer

För en riktigt bra företagsblogg är löpande uppdateringar a och o. Det behöver inte göras regelbundet, men för att bloggen ska kunna bygga en ”publik” är det viktigt att den inte står och dammar. Samtidigt är det viktigt att inte uppdatera för sakens skull. Innan du publicerar, tänk över vad värdet med blogginlägget är för läsarna. What’s in it for them? 

I vissa fall handlar det om kvalificerade gissningar, med en förankring i vad målgruppen bryr sig om. 

Företaget Animalz jobbar med contentstrategi, så det är inte så svårt att tänka sig att läsarna på deras blogg är intresserade av ”6 innehållsidéer för stor effekt mot liten ansträngning” (fritt översatt). 

För att få in nya perspektiv kan det vara bra att bjuda in sälj och kundtjänst till idémakeriet. De möter troligen kunder oftare än marknadsavdelningen. Vad brukar de prata med dem om? 

Ibland kan sälj och kundtjänst ge idéer att använda direkt, ibland uppslag att spinna vidare på. Kanske byggde Animalz blogginlägg inte på en konkret fråga från en kund – utan en tanke om att många kunder har stram budget och vill få så mycket som möjligt för tiden de lägger på att skapa innehåll. 

Idéen till det här blogginlägget kom från en fråga som en deltagare ställde till BBOFRUKOST. Så du kan också be din målgrupp om idéer vid väl valda tillfällen. Kanske kan du fråga några kunder du har en god relation med om vad de skulle vilja läsa om?

Ett ytterligare sätt att få bra bloggidéer är att göra en riktad sökordsanalys för att få fram just bloggämnen. Det handlar ofta om lite längre sökfraser som ”hur länge måste man spara kvitton”. På det ämnet har bokföringsföretaget Fortnox skrivit ett blogginlägg. 

”Bingevärt” B2B-content som man inte får nog av 

Tänk om dina potentiella kunder kunde bli lika engagerade i ditt B2B-content som de är i en Netflix-serie? Grundidén med content marketing är att bygga en sorts publik, som är mer redo för direkta reklambudskap längre fram. Så steget till att hämta inspiration från Netflix och HBO är kanske inte så långt.

Men hur skapar man innehåll för ett B2B-företag som bibehåller samma intresse hos mottagaren? En nyckelfaktor är att tänka serie istället för enskilt innehåll.  

Låt oss titta på hur det kan se det ut i praktiken. En riktig långkörare i BBO:s bransch är Whiteboard Friday, en föreläsningsserie som publicerar en ny videoguide till SEO varje fredag. Företaget bakom detta B2B-content heter Moz, som tar fram verktyg för just sökmotoroptimering. 

Ett exempel på B2B-innehåll som går ytterligare utanför lådan är serien Onboarding Joei från 360Learning, ett företag som erbjuder en plattform för ”collaborative learning”. I serien följer tittaren deras nya Director of Content Joei Chan som ny på företaget. 

Även om det ofta sägs att video är ett fenomenalt format så behöver inte bingebart content vara rörlig bild. Det skulle till exempel kunna handla om B2B-innehåll i form av en podcast. Som IT-säkerhetspodden som drivs av anställda på IT-företaget Nordlo

Du skulle kunna hitta på en artikelserie på bloggen eller ge ut en snyggt layoutad nättidning, som plattformen LinkedIns The Sophisticated Marketer QuarterlyDet är just känslan av B2B-content i serieformat – som är värt att se fram emot – som du vill åt.

Exempel av B2B-innehåll på sociala medier

Sociala medier är just sociala, även när du postar B2B-content. Här blir det extra viktigt att prata med personer snarare än företag. För det är ju anställda och företagare som du vill bygga en relation till. I slutändan är det också människorna som gör köpbesluten. 

Och människor gillar människor – även i B2B-content. Så passa på att visa upp dina anställda och kunder, som när hallbyggarkoncernen Borga postade ett inlägg med sina medarbetare i full färd med att planera kundprojekt. Glöm inte att fråga om lov först bara. 

En annan viktig faktor på sociala medier är att komma till ”grejen” snabbt. Varför ska mottagarna stanna upp och bry sig om ditt inlägg? Fästelementleverantören Arvid Nilsson slösade ingen tid med inledningen ”83%! Så mycket har vi lyckats minska plasten i vår nya blisterförpackning”. Snyggt!

Men allt innehåll på de sociala plattformarna behöver faktiskt inte du skapa. Du kan bjuda in följarna att bidra! De sociala plattformarna förnyas löpande och nya funktioner dyker ofta upp. 

Ett exempel på den sortens funktion är omröstningar på LinkedIn. Det har kundkommunikationsföretaget ImBox testat med frågan ”Hälsar du på alla som besöker ditt kontor eller din affär?🤔”. 

Som du ser slängde de in en emoji, vilket du inte behöver vara rädd för. Det passar alldeles utmärkt även för B2B-företag på sociala medier. 

Något annat ImBox har gjort bra är att presentera medarbetare, vilket kan skapa både gemenskap internt och ge företaget ett ansikte utåt mot potentiella och existerande kunder. Även SKF har presenterat medarbetare på sociala medier, men i ett lite annorlunda format. 

Ut och samla idéer!

Nu är det dags att samla idéer till ditt eget arbete! Det är inte helt lätt att slänga ur sig en hel contentplan på studs. Så istället för att hamna i sitsen att du måste komma på innehållsidéer till bloggen eller sociala medier NU – ta vara på små tankar och uppslag du får löpande.

Hur lösryckta och bångstyriga de än är, skriv ner dina tankar i ett anteckningsblock eller dokument och spara. Samla det på ett ställe så att du lätt kan få översikt. Vem vet, kanske kan en idé kombineras med en annan som du kommer på flera månader senare? 

Jag hoppas att du har hittat inspiration bland mina exempel på B2B-innehåll. Glöm inte att följa BBO på Facebook, Instagram och LinkedIn för att få marknadsföringstips löpande i feeden.

Cecilia Lyche Simonsson

Cecilia har gedigen erfarenhet av marknadsföring och projektledning. Hon tror starkt på att förstå och stärka individers egna drivkrafter – som en nyckel till riktigt bra samarbeten. Cecilia gillar att löpträna i skogen och njuter gärna av västkustens havsluft i sitt fritidshus.