5 argument som får din chef att skicka dig till BBO Academy

Marcus H | 2020-08-31 | Digital marknadsföring

Visst är det kul att gå på kurs! Lära dig mer om intressanta saker, träffa nytt folk och vidga dina vyer. På BBO Academy får du dessutom med dig kunskap som du faktiskt har nytta av. Nu behöver du bara se till att chefen också förstår varför det är värdefullt för företaget att du deltar. I det här blogginlägget ger vi dig argument som du kan ta upp i diskussionen. Läs vidare för att inte missa det!

Undrar du vilka kurser vi pratar om? Ta reda på mer om BBO Academy.

Nyfiken på våra kurser?

Läs mer om BBO Academy!

1. Du vill dra igång ett projekt – med rätt kunskap i ryggen

Tror du att företaget kan vinna på att börja mäta och arbeta datadrivet med sina digitala insatser? Eller att en starkare social närvaro verkligen skulle bli ett lyft för er? Att ta den här sortens idéer till din chef kan kännas spännande – och läskigt.

Du har läst på och tror verkligen på projektet du har i åtanke. Men vad händer om chefen säger ja och ger projektet till dig? Du fattar grejen lite halvt, men känner absolut inte att du har en solid grund att stå på. I det här läget är det bra att ha en kurs från BBO Academy redo som uppföljande förslag.

Om chefen säger ja till din idé (jippi!) och ger dig projektet tackar du för förtroendet och säger direkt att du gärna vill gå en kurs för att få en grund att stå på inför start – för att projektet ska få bästa möjliga utfall.

Även om våra korta kurser ger mycket kunskap hinner du inte bli specialist, så större projekt mår ändå bra av att du tar in experthjälp. Vilket tar oss till nästa punkt.

2. Du vill förstå ett område bättre – för att få ut mer av marknadsbudgeten

Att förstå möjligheter och risker med olika sorters digital marknadsföring är inte helt lätt. Även om du tar hjälp av en byrå som är bra på att förklara vad de gör kan det vara svårt för dig som saknar grundförståelse att hänga med fullt ut, fatta självständiga beslut om vad som ska göras och få byråns arbete att ligga i linje med din övergripande marknadsstrategi.

Våra grundkurser hjälper dig ”knäcka koderna” kring metoder och begrepp, vilket i sin tur gör det lättare för dig att få ut så mycket som möjligt av din byrå och marknadsbudget.

Berätta för din chef att du vill vara säker på att ni beställer de insatser och tjänster som kommer ge mest värde för företaget. Lyft även att du vill få en självständig överblick på resultaten från den digitala marknadsföringen och kunna fånga upp saker som borde fixas.

3. Du vill känna dig trygg i ett nytt ansvarsområde

På olika sätt hamnar vissa marknadsförare och kommunikatörer på små avdelningar med en del ansvarsområden där de känner sig som Bambi på hal is. Kanske får du plötsligt ta över uppgifterna från sociala medier-kollegan som slutade. Kanske börjar du på ett nytt jobb och ska plötsligt diskutera SEO med en byrå, fast du knappt vet vad förkortningen står för. Du vill förmodligen göra ett bra jobb, men får en orosklump i magen eftersom du inte har vanan inne.

I de här lägena är det lika bra att prata med din chef så snart som möjligt. Att säga till om att du vill samla mer kunskap för att kunna göra ett bra jobb. Om chefen är rimlig inser hen att du är en ärlig medarbetare som tar ditt ansvar på allvar och vill göra så bra ifrån dig som möjligt.

En grundkurs hos oss ger dig en bra bas, som skapar trygghet i din roll och besluten du fattar. Och oavsett om du bedömer att ni kan fixa marknadsföringen internt eller om du tar in en byrå får du större möjlighet att styra arbetet mot affärsmålen.

4. Du vill gå en utbildning som är värdefull på riktigt

En kurs är en kostnad som din chef måste kunna rättfärdiga. Därför är det viktigt att det du får med dig från utbildningen är relevant för din vardag på jobbet. Berätta för din chef att våra kurser är utformade med just marknadsförare och kommunikatörers verklighet som utgångspunkt.

BBO Academy kom till i och med att våra kunder ville lära sig mer om olika delar av vad vi arbetar med. De här kunderna är just marknadsförare och kommunikatörer, som är grymma på det de gör men inte kan delar av det digitala.

Kurserna består generellt av genomgångar, övningar och diskussioner. Det finns utrymme för alla deltagare att få svar på sina frågor och kunna ta del i diskussionen. På så sätt kan du förankra kursens innehåll ännu bättre i din vardag och få med dig mer som du verkligen har nytta av.

Och det är inte bara vi som säger att BBO Academy är bra. På sidorna för flera av kurserna, som har hunnit köras ett tag, finns omdömen från tidigare kursdeltagare. Passa på att visa upp dem för en tveksam chef!

5. Kurserna är korta och kostar inte skjortan

BBO har länge erbjudit skräddarsydda föreläsningar, men vi vet att det inte är ett alternativ för många företag. Inte minst prismässigt. Det här var en ytterligare anledning till att vi startade BBO Academy, som ett sätt att ge fler möjlighet att lära sig direkt av oss på ett mer lättillgängligt och kostnadseffektivt sätt.

En kurs hos oss tar inte särskilt mycket av din tid i anspråk, i skrivande stund handlar det om två förmiddagar och vissa hemuppgifter.

Kort sagt kostar utbildningarna inte skjortan och tar inte upp en massa tid, men ger mycket för sin prislapp. Inte minst eftersom vi håller grupperna relativt små så att det ska finnas tid till alla. Och även om inte innehållet är skräddarsytt för ditt företag så är det format specifikt som kompetensutveckling för marknadsförare och kommunikatörer.

Vill du veta mer om BBO Academy?

Vi hoppas att det här blogginlägget har gett dig lite bra tips inför samtalet med din chef. Passa på att spana in våra olika kurser i digital marknadsföring en extra gång eller kontakta oss om du har några frågor. Hoppas att vi ses på ett kurstillfälle framöver!

Marcus Haglid

Marcus är en av medgrundarna till BBO och har civilekonomexamen från Handelshögskolan. Han har arbetat med digital marknadsföring sedan 2006. På fritiden passar Marcus gärna på att testa nya klätterväggar eller att ta en tur till Fjäderholmarna i Stockholms skärgård.