Vilka mått ska profilbilden på Facebook ha, omslagsbilden på LinkedIn och hur stor ska egentligen Stories på Instagram vara? Här får du en enkel guide till bildformat i sociala medier. Bokmärk det här inlägget på studs! Om du är den analoga typen hittar du längst ner i inlägget en utskrivbar infographic.
Vi kommer göra vårt yttersta för att se till att detta blogginlägg uppdateras i takt med att plattformarna genomför förändringar.
Blogginlägget fortsätter längre ner.
Vill du lyckas bättre med dina sociala medier? Låt oss hjälpa dig!
Varför är storleken på bilden i sociala medier så viktigt?
Tänk på hur lite tid du lägger på varje post när du scrollar genom ditt flöde. För att du ska få din målgrupp att stanna upp i bruset och ta del av just ditt inlägg är just bilden viktig av flera anledningar. En bild där delar har beskurits bort eller som blir pixlig riskerar inte att väcka varken nyfikenhet eller konvertering. Och visst kan du posta liggande bilder istället för kvadratiska men då tar du inte till vara på utrymmet på bästa sätt.
Fota med mobilen för sociala medier
Självklart räcker det i stor utsträckning att använda din mobil för att ta bilder. Ett tips kan vara att se över din mobils inställningar så att din telefon inte komprimerar bilden utan låter dig ta så högupplösta bilder som möjligt.
Glöm inte att anpassa dina annonser så att du inte av misstag skickar ut annonser i fel format. Använd Facebooks Ads Manager och välja att anpassa annonsen. Automatiska placeringar rekommenderas alltså inte.
Bildstorlek för omslagsbild och profilbild på Facebook
Profilbild: 180 x 180 px (notera att det blir en cirkel efter publicering)
Omslagsbild: 820 x 462 px (notera att det via desktop endast visas 312 px på höjden
Bild i flödet: 1080 x 1080 px (kvadratiskt) alternativt 1080 x 1350 px (stående)
Delad länk: 1080 x 1080 px. OBS! När du delar en länk kan du välja att byta bild. Även denna bild ska ha 1:1 format men sedan beskär Facebook bilden till ett rektangulärt format. Se därför till att det du vill fokusera på befinner sig centralt i din bild.
Omslagsbild för evenemang: 1920 x 1080 px
Stories: 1080 x 1920 px
Bildstorlek för Instagram
Profilbild: 180 x 180 px (notera att det blir en cirkel efter publicering)
Bild i flödet: 1080 x 1080 px (kvadratiskt) alt 1080 x 1350 px (stående)
Bildstorlek för Instagram Stories
Stories: 1200 x 675 px
Omslagsbild för höjdpunkt: 1080 x 1080 px (notera att det blir en cirkel efter publicering)
Bildstorlek för LinkedIn
Profilbild: 400 x 400 px
Omslagsbild – personlig: 1584 x 396 px
Omslagsbild – företag: 1536 x 768 px
Bild i flödet: 1200 x 675 px
Sponsrat inlägg: 1200 x 675
Delad länk: 1200 x 675 px
Bildstorlek för Twitter
Profilbild: 400 x 400 px (notera att det blir en cirkel efter publicering)
Omslagsbild/bakgrundsbild: 1500 x 500 px
Bild i flödet: 2400 x 1260 px eller 1024 x 512 px
Delad länk: 1200 x 630 px
Bildstorlek för YouTube
Profilbild: 800 x 800 px (notera att det blir en cirkel efter publicering)
Omslagsbild: 2560 x 1440 px
Thumbnails: 1280 x 720 px
Bildstorlek för Pinterest
Profilbild: 165 x 165 pixlar
Bild anslagstavla: 222 x 150 pixlar
Pin-bild: 600 x 900
Nedladdningsbar guide
Sluta googla ”bildstorlek facebook” och skriv ut eller bokmärk denna smidiga lathund. Varsågod!
Vill du ta dina kunskaper inom sociala medier till nästa nivå? Gå kurs hos oss!
Karolina har flera års erfarenhet som webbredaktör och kommunikatör. Hon stormtrivs med att få vara kreativ, analytisk och problemlösande i sin omväxlande yrkesroll. På fritiden brukar hon packa hembakad fika och locka med hela familjen på utflykter till skog och hav.
Allt innehåll bör utgå ifrån din strategi. I strategiarbetet utgår vi från ditt företag, varumärke och affärsmål. Genom att skapa ett ramverk och strategi för ditt innehåll vet du att du skapar innehåll som tar dig närmare dina mål.
Att skriva med ett språk som är lätt att ta till sig och engagerar klarar våra specialister utan problem. Vi kan även ta krispiga bilder och formge grafik som passar just ditt företag. Vi skapar uppehåll som uppskattas av både besökare och sökmotorer.
Vill du driva trafik till din webbplats, stärka ditt varumärke och öka dina affärer? Med läsvärda blogginlägg kan du nå dit! Du ger dina potentiella och existerande kunder en chans att lära känna ditt företag, vad det står för och vad det kan erbjuda dem.