Digitala marknadsföringskanaler – din kompletta guide

Cecilia | 2020-04-29 | Digital marknadsföring

Det är inte helt lätt att välja marknadsföringskanaler. Därför har vi satt ihop en stor guide till dig som vill bekanta dig med olika alternativ och kanalval. Läs vidare för att få full koll på digitala marknadsföringskanaler! 

Tips inför att välja marknadsföringskanaler

Din målgrupp är en bra utgångspunkt när du väljer marknadsföringskanaler. Fundera på var dina potentiella kunder finns och hur de gillar att bli kommunicerade med. För att få inspiration kan du kika på hur andra företag jobbar. Dels konkurrenter, dels bolag i närliggande branscher. Kanske kan du som driver gym kika på vilka kanaler som till exempel fitness-butiker använder. Vad som passar just dina kunder kommer så klart bli tydligare ju mer du lär känna dem. 

Blogginlägget fortsätter längre ner.

Vill du ha hjälp med din digitala marknadsföring?

Kontakta oss idag!

Innan du börjar arbeta med en marknadsföringskanal är det bra att fundera på vad ditt syfte är med den. Vill du få räckvidd och visa upp varumärket för personer som inte känner till dig, eller vårda relationer med existerande kunder? Utifrån syftet kan du utvärdera kanalen löpande. Uppfyller den sitt syfte? Skulle du kunna använda den på ett annat sätt eller är det helt enkelt läge att överge kanalen? Många känner att de måste finnas på alla digitala marknadsföringskanaler, men så är det inte. Det är bättre att satsa på färre kanaler som ger mer resultat, än att lägga energi på flera kanaler som egentligen inte ger så mycket. 

Okej, då börjar vi guiden!

Webbplatsen

Alla som vill driva affärer online borde ha en webbplats. Den fungerar som centralstationen för din marknadsföring. Hit driver du trafik för att ta potentiella kunder vidare på köpresan. Och i slutändan är det här som du konverterar besökare till leads eller kunder. 

För att få ut mer av webbplatsen kan du arbeta med sökmotoroptimering (SEO) och konverteringsoptimering, som dels hjälper dig att få fler besökare och dels förbättrar möjligheterna att besökarna går vidare och blir leads eller kunder. 

Sökmotoroptimering av din webbplats

Sökmotoroptimering, går ut på att få dina sidor att synas när målgruppen söker på dina produkter eller tjänster (på exempelvis Google eller Bing). Syftet är att synas så högt upp i sökresultaten som möjligt på för dig och dina potentiella kunder relevanta sökord. Genom att hamna högt upp i resultaten får du mer trafik till din webbsida. SEO är ett arbete som både innefattar innehållet, strukturen och tekniken på din webbplats. 

Landningssidor

Om du vill att din webbplats ska synas i exempelvis Googles sökresultat är det bra att forma webbplatsen med sökmotoroptimering i åtanke. Ett första steg blir ofta att skapa en webbplatsstruktur och en sökordsanalys. I sökordsanalysen väljer du ut sökord som ofta används av din målgrupp och är relevanta för din verksamhet. Utifrån sökorden skapar du sedan en struktur av landningssidor, som tillsammans bildar webbplatsen. 

Blogg

Bloggens primära uppgift är oftast att bygga en publik som är positivt inställda till ditt varumärke och därför är mer öppna för mer direkta marknadsföringsbudskap. 

Här kan du nå människor tidigare i köpresan, när de definierar sina problem och lösningarna på dem. Men du kan även använda bloggen för att bygga relationer med personer som redan är kunder, till exempel med tips som har med dina produkter att göra eller spännande branschnyheter.

Konverteringsoptimering

Målet med konverteringsoptimering (CRO) är att fler besökare på webbplatsen ska göra det du vill. Det kan vara att slutföra ett köp i din e-handel, registrerar sig för ett event, laddar ner en app eller fyller i ett kontaktformulär. Alla dessa är exempel på en konvertering. Du vill helt enkelt optimera din webbplats för att få så många konverteringar som möjligt.

Konverteringsoptimering börjar där sökmotoroptimeringen tar slut. Poängen med SEO är att få fler besökare, som är intresserade av ditt erbjudande, att ta sig till din webbplats. När de väl är på webbplatsen är det CRO som ser till att besökarna konverterar och blir kunder eller leads.

Fördelar med webbplatsen

  • Den enda plattformen du styr och äger fullt ut själv.
  • En plats där du kan bygga en publik som känner förtroende för dig.
  • Din centralstation för att dra trafik och effektivt slussa vidare personer på kundresan.

Utmaningar

  • Större ändringar på webbplatsen innebär en mer omfattande investering där exempelvis webbutvecklare och specialister på sökmotoroptimering, design, copywriting och konverteringsoptimering kan behövas.

Vem ska jobba med en webbplats? Alla som vill få affärer online. Om du inte har en webbplats sedan tidigare, lägg tid och resurser på att se till att grunderna blir rätt från början. Då är det mycket lättare att utöka och omforma webbplatsen senare.

Sökordsannonsering på Google och Bing

Med den här annonsformen kan du synas på annonsplatserna i sökmotorernas resultatsidor. Du väljer vilka sökfraser du vill synas på och budar om annonsplatserna med andra företag. Vem som vinner beror delvis på buden, men även på hur hög kvalitet dina annonser har. Så företag A med hög annonskvalitet och lägre bud, kan vinna över företag B med låg annonskvalitet och högre bud. Genom att arbeta med budstrategier och kvalitet kan sökordsannonsering bli riktigt kostnadseffektivt. Du sätter din egen budget och kan enkelt skala upp eller ner din satsning. 

Fördelar

  • Till skillnad från sökmotoroptimering innebär sökordsannonsering ingen väntetid innan annonserna börjar dyka upp i sökresultaten (förutsatt att du vinner budgivningar).
  • Det är en kostnadseffektiv annonsform, med rätt optimering.
  • Om du redan arbetar med sökordsannonsering på Google Ads kan du enkelt kopiera kampanjer och annonser till Bing Ads. Bing är ett bra komplement till Google. Den mindre sökmotorn ger generellt färre nya leads/kunder men ofta till ett bättre pris. 

Nackdelar

  • Sökordsannonsering kräver en budget för annonskostnader.
  • Verktygen för annonseringen (Google Ads och Bing Ads) är inte helt lätta att använda om du är nybörjare. Därför kräver sökordsannonsering ofta budget för att en specialist ska skapa en grundläggande uppsättning av kampanjer och annonser.
  • Du kan även behöva avsätta en budget för annonseringsspecialister som optimerar kontot löpande, för det tar tid och kräver kompetens om du vill få ut så mycket som möjligt av investeringen.

För vem passar sökordsannonsering?

Vi rekommenderar sökordsannonsering om du redan har börjat jobba med sökmotoroptimering. Genom SEO-arbetet lägger du en bra grund för annonseringen, i och med sökordsanalysen och landningssidorna som du har skapat utifrån den. Det blir lättare att välja vilka sökord du ska annonsera på och bättre landningssidor bidrar till högre annonskvalitet, vilket gör annonseringen billigare. Sökordsannonsering kan dessutom fungera som ett sätt att uppnå synlighet redan innan SEO-resultaten börjar märkas.

 

Displayannonsering/bannerannonser

Den här annonsformen som påminner om klassiska affischer, med sina statiska eller rörliga bilder i kombination med slagkraftig text som syns på olika webbplatser och appar. När dina mottagare klickar på en banner kommer de oftast vidare till en lämplig sida på din webbplats. 

En vanlig annonseringsplattform för att styra bannerannonsering är Google Display Network. Genom det här verktyget kan du välja att synas på webbplatser som hör till vissa kategorier, eller vara ännu mer specifikt genom att välja enskilda webbplatser. Ett klädmärke för friluftsliv skulle till exempel kunna annonsera på bloggar som handlar om äventyrssemester. 

Bannerannonsering kan vara ett bra sätt att öka kännedomen om ditt varumärke i specifika målgrupper. Det kan dessutom bli ett sätt att driva konverteringar i köpresans senare faser.

Fördelar

  • Stora möjligheter till målgruppsanpassning efter intresse, geografisk ort och ålder med mera.
  • Det är en visuell annonsform med färg och bild, vilket drar blickarna till sig.
  • Du kan rikta bannerannonsering mot personer som har interagerat med ditt varumärke tidigare, som en hjälpsam påminnelse (det kallas remarketing).

Utmaningar

  • Displayannonsering kräver en budget för annonskostnader.
  • Banners kan skapa fint engagemang och bygga förtroende, men då krävs bra text och design. Så för bra resultat krävs en budget för att ta fram innehåll som går hem hos målgruppen. 
  • Annonseringen kräver även en budget för att löpande mäta resultaten och optimera i annonsverktyget, för att se till att du betalar för lönsamma annonsplatser och når de personer som är mer sannolika att bli kunder. 

För vem passar displayannonsering?

Om du redan jobbar med sökordsannonsering är displayannonsering ett bra komplement. Med de här visuella annonserna kan du nå fram till potentiella kunder som inte känner till dig än. Sedan kan de googla och hitta dina sökordsannonser och sökresultat. Efter besök på din webbplats kanske de inte köper något direkt, och råkar glömma bort ditt företag. Då kan remarketing med displayannonsering påminna dem igen. 

 

E-postmarknadsföring

Nyhetsbrev och annan marknadsföring på e-post är ett bra sätt att komma i direktkontakt med kunderna. Utskicken ser dessutom till att kunderna inte glömmer bort dig. 

E-postmarknadsföring är en bra marknadsföringskanal för att sprida ditt innehåll (content marketing). Det vill säga, att dela innehåll som har ett värde i sig och därför bygger en publik. Till exempel kan du använda nyhetsbreven för att tipsa om nyligen publicerade blogginlägg, artiklar och annat värdefullt innehåll på din webbplats. 

Har du en e-handel eller en fysisk butik kan du istället, eller i kombination, ha e-postutskick som mer fokuserar på produkter, erbjudanden och rabatter. Ofta ser man direkta resultat i sin webbshop i samband med ett e-postutskick. 

Fördelar

  • Du kan dela upp din mottagarlista i olika segment och skicka mer anpassade utskick till var och ett av dem.
  • Det finns bra gratisprogram för att få fin layout på utskicken, till exempel Mailchimp.
  • Nyhetsbrevet kan bli ditt företags ”magasin”, något dina mottagare ser fram emot att öppna. Och i det kan du annonsera gratis!

Utmaningar

  • Mottagarna tycker det är obehagligt när nyhetsbreven är för personligt anpassade. Så segmentera inte din mottagarlista i för små grupper. 
  • Att samla mailadresser till din mottagarlista är ett arbete i sig, och det gäller att göra det på ett bra sätt som följer GDPR. 
  • Du måste även lägga tid på att vårda din mottagarlista, annars kan mailservrarna börja tro att du skickar skräppost. Till exempel kan du med regelbundna mellanrum skicka ut mail som ber mottagarna bekräfta att de vill ha fler utskick från dig.  
  • För att lyckas med e-postmarknadsföring krävs bra innehåll. Därför kräver nyhetsbrev en investering i just det. 
  • Beroende på vilket mailverktyg du använder är arbetet med nyhetsbrev olika tidskrävande. Är din intention att skicka många nyhetsbrev och med anpassat innehåll till olika målgrupper är det viktigt att få till en effektiv process med hjälp av ett bra och ändamålsenligt mailverktyg. 

För vem passar e-postmarknadsföring?

Det passar dig som vill hitta ett bra sätt att sprida ditt innehåll. E-postmarknadsföring blir ofta ett naturligt komplement till en levande företagsblogg, eftersom du kan uppmana bloggläsare att registrera sig på nyhetsbrevet för att få mer innehåll och hålla sig uppdaterade om vad som händer på bloggen. Blogg och nyhetsbrev blir alltså en motor för att bygga en publik och behålla målgruppens intresse. 

Det passar också dig som har en e-handel eller en fysisk butik med olika produkter och kategorier. Då nyhetsbrevet är en bra kanal att påminna din målgrupp om specifika produkter, lyfta kampanjer och erbjuda rabatter. Har du en kundklubb eller liknande är nyhetsbrev en bra kanal att kommunicera med just denna utvalda målgrupp och få dem att känna sig exklusivt utvalda och viktiga.

 

Sociala medier

På sociala medier kan du använda kostnadsfria företagsprofiler för att dela med dig av värdefullt innehåll och ha en tvåvägskommunikation med dina följare. Målet kan vara att bygga varumärke, men även att driva trafik till webbplatsen och få fler kunder. 

Du kan nå ännu fler på sociala medier med betald annonsering och sponsrade inlägg. När du annonserar kan du välja din målgrupp utifrån mängder av parametrar. Till exempel ålder, geografisk plats och intressen. Men du kan även rikta dig till de som följer dig eller konton inom samma bransch.

I punktlistan som följer beskriver vi några av de största sociala medierna. All statistik är hämtad från undersökningen Svenskarna och internet 2019.

  • Facebook. Här håller användare bland annat kontakt med nära och kära, följer företagskonton och går med i grupper. Som företag kan du annonsera, bygga en följarskara på företagssidan och hänga i grupper för att ta pulsen på din målgrupp. Hela 51 procent av svenskarna använder Facebook dagligen. 86 procent av internetanvändarna chattar dagligen och Messenger är den mest populära meddelandetjänsten i landet
  • Instagram. På Instagram lägger privatpersoner och företag upp bilder och videor, och har en dialog med sina följare och kontona de följer. Som företag finns flera möjligheter att annonsera. Det här är den näst mest populära sociala plattformen, som används av 61 procent av svenskarna. 
  • LinkedIn. Den här plattformen är en bra utgångspunkt för B2B-företag. Här nätverkar användarna utifrån sin yrkesroll, så du kan rikta annonsering till personer i en viss bransch eller yrkesroll. Du kan även ha en företagsprofil. Ungefär 31 procent av svenskarna använder LinkedIn.
  • Pinterest. På den här plattformen kan användare samla inspiration till olika projekt och intressen. Om du har bildvänliga produkter (eller bra inspirationsbilder) kan det här vara en bra plattform för att driva trafik till din webbplats. Pinterest användes av 21 procent av svenskarna 2018, mot 17 procent 2017 (siffrorna gällande Pinterest är från 2018).
  • Twitter. Här lägger användare upp korta inlägg och har diskussioner. Som företag kan du göra samma sak, och annonsera. Ha i åtanke att hela dialogen med andra användare är offentlig, så om du använder Twitter är det bra att ha en plan redo för vad du ska göra om någon har negativa saker att säga. Twitter används av 22 procent av svenskarna, mest bland unga och är något vanligare bland män och stadsbor. 
  • Youtube. På Youtube lägger användare upp videoklipp, tittar på andras videoklipp och interagerar med varandra. Som företag kan du lägga upp videor och annonsera. Inte minst med reklamfilmer som visas innan ”vanliga” videoklipp. Youtube används av 87 procent av svenskarna, allra mest bland unga men även bland personer i medelåldern i ganska hög utsträckning.

Fördelar

  • Sociala medier kan användas för många olika syften. Till exempel för att öka varumärkeskännedom, få mer trafik till webbplatsen och driva konverteringar. 
  • På sociala medier kan du visa för målgruppen att ditt företag har en personlighet och är mån om en dialog med kunderna.
  • I och med att det finns så många sociala medieplattformar finns det troligen ett eller ett par stycken som passar dig! 

Utmaningar

  • Det är svårare att få spridning på sociala medier än det har varit tidigare. Plattformarna vill gärna få annonsintäkter, hellre än att ge bort värdefull exponering gratis till företag. Du behöver inte sponsra alla dina inlägg, men realistiskt sett kommer du troligen behöva en annonsbudget för sociala medier. Men den behöver inte vara jättestor, särskilt inte från början.
  • För att arbeta med sociala medier på ett bra sätt rekommenderar vi en strategi. Det kräver så klart en viss investering av tid och eventuellt byråarvode, men kommer göra ditt arbete lättare framöver och ge bättre resultat.

För vem passar sociala medier?

Om du vill sprida ditt innehåll, få trafik till din webbplats, driva konverteringar och kanske locka medarbetare och samarbetspartners – då passar det dig! För vissa företag kan det kännas svårt att hitta ett bra sätt att använda sociala medier, men i de flesta fall går det utmärkt. 

 

Andras webbplatser 

Egentligen är ju sociala medier också andra företags webbplatser, men vi menar andra webbplatser som ser ut ungefär som din. Och online-magasin också. 

Genom att samarbeta med andra företag kan du få synas på deras webbplatser. Till exempel kan du gästblogga hos en samarbetspartner eller ställa upp på intervju med ett branschmagasin. 

På så sätt bygger du bilden av ditt varumärke (och dig) som en kunnig och generös aktör. Mottagare som kanske inte hade kommit i kontakt med dig annars lär känna ditt varumärke och får en positiv bild av det. Om du ber snällt kanske den andra webbplatsen länkar till din webbplats. Det är väldigt positivt för din webbplats sökmotoroptimering. 

Fördelar

  • Bygger förtroende och varumärkeskännedom hos personer som kanske aldrig hade upptäckt dig annars. 
  • Om du får en länk kan den ge dig mer trafik och förbättra dina placeringar i sökresultaten.
  • Samarbeten ger dig chanser att knyta nya och stärka gamla kontakter med andra företag. Kanske kan ni jobba tillsammans mer i framtiden!

Utmaningar

  • Det tar tid. Tid måste läggas på att hitta någon att samarbeta med och på att ha en dialog om projektet. 
  • Du har inte kontroll över hela processen. Till exempel kanske inte länken utformas som du vill och du kan bli felciterad. Men så är det när man samarbetar. Och i de flesta fall går det ju att reda ut missförstånden på ett bra sätt.

Vem passar samarbeten på andras webbplatser för?

Det passar dig som vill förbättra din sökmotoroptimering, bygga varumärke, nå nya potentiella kunder och stärka samarbeten med andra företag.

Grattis om du har tagit dig hela vägen hit! Vill du veta mer om olika sorters digital marknadsföring och kanske få hjälp på vägen? Kika på våra tjänster.

Cecilia Lyche Simonsson

Cecilia har gedigen erfarenhet av marknadsföring och projektledning. Hon tror starkt på att förstå och stärka individers egna drivkrafter – som en nyckel till riktigt bra samarbeten. Cecilia gillar att löpträna i skogen och njuter gärna av västkustens havsluft i sitt fritidshus.

Relaterade tjänster

BBO-Engagemang – ditt eget marknadsförings­team

I BBO-engagemang har vi samlat alla våra kompetenser i ett och samma erbjudande. Vi blir ditt företags förlängda arm när det kommer till digital marknadsföring. Att veta vilka möjligheter man ska satsa på är svårt, så ta hjälp av oss!
Läs mer

SEO-byrå - Datadriven sökmotoroptimering

Att nå personer som är intresserade av det du erbjuder, när de är redo att köpa det, kan det bli bättre? SEO handlar om att optimera din hemsida för sökmotorerna.
Läs mer

Digital annonsering

Se till att annonserna syns där din målgrupp finns! Med genomtänkta annonser engagerar vi potentiella kunder på rätt plats, just när de är redo att ta emot ditt budskap.
Läs mer

Sociala medier byrå

Gör sociala medier till ditt skyltfönster, som ses av just de som är intresserade av det du har att erbjuda! Marknadsföring i sociala medier är enkelt när du har en byrå att bolla idéer med.
Läs mer

Kontakta oss idag!












    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.