Din kompletta guide till lagliga Facebook-tävlingar 2019!

Cecilia | 2019-02-12 | Sociala medier

Nu har du chansen att vinna – engagemang och räckvidd genom att anordna tävlingar på Facebook! Det är ett utmärkt sätt att nå ut med ditt budskap till fler och bygga en relation till dina följare. Men som med det mesta finns det regler och lagar att följa. Om du bryter mot Facebooks tävlingsregler kan ditt konto i värsta fall bli avstängt, bryter du mot skatteregler kan det få andra konsekvenser. Men misströsta inte, det är faktiskt lätt att göra rätt. Så läs vidare för att få våra bästa tips för att hålla tävlingar på Facebook enligt konstens alla regler!

Tävling på Facebook – exempel och checklista

För att göra det tydlig hur en tävling som följer regler och lagar kan se ut på Facebook vill vi visa två exempel – ett korrekt inlägg och  ett inlägg som exemplifierar hur du inte ska göra. Se här:

Yes, så ska det se ut!

 

Big no no.

För att följa regler och lagar kring tävlingar på Facebook, kontrollera att du instämmer med de här påståendena:

  • Du berättar för deltagarna om reglerna för vinstskatt och skickar in blanketten till Skatteverket när tävlingen är avslutad.
  • Du har delat med dig av fullständiga tävlingsvillkor. Förslagsvis via en sida på din webbplats som du länkar till i slutet av posten på Facebook där du informerar om tävlingen.
  • Du uppmanar inte till att dela din tävling, eftersom tävlingar inte får bedrivas på personliga tidslinjer enligt Facebooks regler.
  • Du uppmanar inte till att använda någon av Facebooks funktioner (till exempel att gilla och dela) som verktyg för att delta i tävlingen. Du ber inte heller personer att tagga sig själva eller andra i bilder som de inte är med på. Du uppmanar inte heller deltagarna att tagga sina vänner i kommentarer.
  • Kampanjen innehåller en bekräftelse på att den inte på något sätt är sponsrad, stödd, administrerad av eller knuten till Facebook.

Känns något oklart, läs vidare!

Förändring av svensk lotterilagstiftning

Tidigare har svensk lagstiftning skiljt på tävlingar och lotterier men den 1 januari i år fick vi en ny lotterilagstiftning. Tidigare var det förbjudet att som företag anordna lotterier, däremot var tävlingar godkända och då krävdes ett tävlingsmoment där det gick att urskilja de olika deltagarnas prestationer i jämföresle med varandra. Den nya lagen innebär att det inte längre krävs något tillstånd för att arrangera slumpmässiga kampanjer där en vinst utlovas. Den nya spellagen öppnar följaktligen upp för lotterier i våra sociala kanaler men dock kvarstår faktum att  Facebook i dagsläget inte tillåter denna typ av marknadsföringsknep. Och hur Facebook förhåller sig till denna lagändring är något vi kommer att följa med spänning.

Vinstskatt och tävlingsvillkor

Kvarstår gör dock våra skatteregler, men det är faktiskt inte särskilt komplicerat. Om vinsten i tävlingen är värd mer än 3% av prisbasbeloppet måste vinnaren betala vinstskatt. Om du inte vet vad ett basbelopp är, det är ett belopp som justeras för att spegla inflationen när man beräknar förmåner och avgifter. Just prisbasbeloppet ligger 2019 på 46 500 och 3 procent av det (avrundat till närmaste hundratal kronor) är 1400 kronor. Du måste informera om eventuell vinstskatt i tävlingen. Efter att tävlingen har avslutats ska du skicka in en speciell blankett till Skatteverket, där bland annat vinnarens personnummer och beloppet som vinsten är värd ska finnas med.

Fullständiga tävlingsvillkor ska finnas tillgängliga för deltagarna att se. I och med att den här textbomben skulle göra tävlingens inlägg i sociala medier lång och krånglig rekommenderar vi att du ordnar en plats för villkoren på din webbplats eller i Facebooks anteckningar. Det kan du sedan länka till i slutet av inlägg som gäller tävlingen.

Så lätt är det att följa lagar och regler för tävlingar på Facebook! Vi vill passa på att säga att många av tipsen i det här inlägget även gäller på andra sociala medier (bland annat Instagram), eftersom svensk lagstiftning är densamma och plattformarna har liknande regelverk. Har du några frågor eller vill du få hjälp att ta din närvaro på sociala medier till nästa nivå? Hör av dig till oss!

Cecilia Lyche Simonsson

CMO & Senior Consultant. Cecilia har gedigen erfarenhet av marknadsföring och projektledning inom flera branscher, till exempel livsmedel, event och tidskrifter och är en mycket uppskattad talare. Hon gillar att löpträna i skogen och njuter gärna av västkustens havsluft i sitt fritidshus.

Relaterade inlägg

Nyhetsbrev

Jag samtycker till att de personuppgifter jag här lämnar behandlas av Be Better Online enligt gällande integritetspolicy