Vad är Google Analytics 4 och vad händer nu?

Linn | 2021-03-24 | Analys

Google Analytics 4 (GA4) har varit på tapeten den senaste tiden. Därför ägnar vi ett inlägg åt att berätta hur läget ser ut just nu. Det kan naturligtvis komma att förändras, men nu kör vi!

Vad är Google Analytics 4?

Google Analytics 4 är nästa generation av Google Analytics. 

Den gamla versionen av Google Analytics heter officiellt Universal Analytics. Den har varit branschstandard för webbanalys i över ett decennium.

Tanken med den nya versionen är bland annat att ta hjälp av AI och maskininlärning, för att plattformen ska kunna förutse trender och hur dina marknadsinsatser kommer prestera. 

GA4 har också en bättre integrering med Google Ads. Och det finns förbättrade datakontroller för att säkerställa att du följer dataskyddsregler som GDPR. 

 

Behöver du hjälp med din digitala marknadsföring?

Kontakta oss så berättar vi mer!

Hur skiljer sig GA4 från ”gamla” Google Analytics?

De nya funktionerna som nyttjar AI och maskininlärning sticker ut som en stor skillnad med GA4. Att få automatiskt genererade insikter och prognoser utifrån den data som samlas in är nog en dröm för många. 

Till exempel ska du i teorin kunna få en tydligare bild av hela kundresan, eftersom GA4 samlar data från både webbplats och app. Till exempel genom att inkludera konverteringar från YouTube, Google Ads, Google Sök, sociala medier, e-post och så vidare. Det ska ge bättre förståelse för vilken effekt dina marknadsinsatser ger. 

Du ska även få möjlighet att förutse användarnas framtida beteende med prediktiva mätvärden. Till exempel intäktsprognos.  

Men, den nya versionen kommer troligen behöva utvecklas en del innan det blir den nya branschstandarden. Just nu saknar GA4 vissa funktioner som du kanske är van vid och gillar från ”gamla” Analytics. 

Det händer med ”gamla” Analytics 

Just i skrivande stund (mars 2021) känner vi inte till några planer från Google på att stänga ner ”gamla” Analytics (Universal Analytics). Det kommer troligen inte göras på ett bra tag, däremot kommer Google inte längre uppdatera den gamla plattformen med nya funktioner. 

Vad borde jag göra nu?

Eftersom ”gamla” Analytics troligen kommer finnas kvar ett tag behöver du inte gå över helt till GA4 inom en snar framtid. Men en dag kommer Google förmodligen stänga ner den gamla versionen, och då är det en fördel för dig att inte stå helt utan insamlade data om dina besökare. 

Inget hindrar dig att ha konton på både ”nya” och ”gamla” Analytics parallellt. Du kan alltså skapa ett GA4-konto för att samla data och kika på funktionerna, medan du fortsätter att framförallt använda ”gamla” Analytics som du är van vid. 

Så vår rekommendation i dagsläget är att sätta upp GA4 för att börja samla in data redan nu. På så sätt har du så mycket insamlade data som möjligt när du går över till den nya Analytics-versionen någon gång i framtiden. 

Hur sätter jag upp ett konto i GA4?

Google har formulerat en guide kring hur du sätter upp en ”property” på plattformen. Alltså för hur du sätter upp GA4 om du redan har Universal Analytics. 

Har du några frågor kring hur du kommer igång (eller vill snacka analytics i allmänhet) är du varmt välkommen att höra av dig! 

Vi tycker att det ska bli spännande att följa utvecklingen av det här skiftet. Så naturligtvis kommer vi hålla dig uppdaterad. Följ oss på Instagram, Facebook och LinkedIn för att hänga med!

 

Linn Kristensen

Linn trivs i sin breda roll där hon får jobba med alla delar av digital marknadsföring. Men hon brinner lite extra för annonsering. Hon har även talat på BBOFRUKOST och driver interna projekt. Linn pratar svenska, norska och danska. På fritiden gillar Linn att yoga, för att stärka kropp och sinne.

Kontakta oss








    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.