Google Tag Manager – så kan du också känna dig som en superhackare

Linn | 2021-06-28 | Digital annonsering

Du som inte känner dig självsäker vad gäller programmering är långt ifrån ensam. Många marknadsförare och företagare har ingen koll på området. Kanske är det därför Google Tag Manager (GTM) finns.

GTM gör det möjligt för icke-programmerare att sätta upp kodsnuttarna som samlar den data du behöver för att mäta marknadsföringens resultat. Och som kronan på verket kan du få känna dig lite mer som en superhackare. 

Behöver du hjälp med din marknadsföring?

Kontakta oss här!

Varför ska jag bry mig om GTM?

Du vet när du pratar med din konsult eller byrå om att genomföra något. Ni är överens om att en åtgärd är viktig att ordna så snart som möjligt. Men så blir det plötsligt tydligt att en tredje part måste tas in för en del av utförandet. 

Ni har kört på en potentiell bromskloss.

I det läget tenderar åtgärden att ta längre tid än både du och konsulten hade önskat. Och det blir krångligare att samordna kommunikationen ju fler som är inblandade.

Här är pudelns kärna: GTM låter dig kringgå en sådan situation. Med Google Tag Manager kan du (eller konsulten/byrån som genomför webbanalysen) gå in och genomföra ändringar i vilken data som samlas in från webbplatsen. Exempelvis klick, inskickade formulär eller anmälan till nyhetsbrev. Utan att behöva vara bra på att koda. 

Utan GTM hade även pyttesmå justeringar krävt att någon gick in och rotade i källkoden. Det är koden som webbutvecklarna jobbar med och som ser till att hela webbplatsen fungerar. 

Vad är Google Tag Manager (GTM)?

Google Tag Manager (GTM) är ett verktyg som låter dig styra vilken data om besökarna på din webbplats som samlas in och hur. 

Du kan spåra sidvisningar och sätta upp olika typer av events (särskilda händelser du vill hålla koll på, som att användaren startar en video eller klickar på en länk). Sedan kan informationen skickas till webbanalysverktyg som Google Analytics där din data presenteras. 

Verktyget har ett smidigare gränssnitt än alternativet – att ändra direkt i källkoden – och kan användas utan webbutvecklare.

GTM är dessutom gratis och smidigt att implementera. Ibland kallas verktyget Google taggstyrning på svenska. 

Vad är skillnaden på Google Tag Manager och Google Analytics?

I Google Tag Manager sätter du upp olika events för att samla in/spåra det som du är intresserad av att mäta. 

I webbanalysverktyg som Google Analytics kan du sedan se och analysera den data som har samlats in.

Men vänta, behövs verkligen ingen utvecklare alls?

GTM är utformat för att vara användarvänligt för dig som inte är van vid kod. Med det sagt kan det dyka upp tillfällen när det är en fördel att vara lite bevandrad i Javascript, HTML och CSS för att lägga in mer avancerade taggar. 

Men till stor del klarar vanliga dödliga att använda det här verktyget. Vilket avlastar utvecklare och gör det möjligt att få mer gjort på egen hand. Alla som jobbar med webbanalys på byrå är inte superbekväma med kod heller, så det är dessutom en fördel för din byrå.

Hur fungerar Tag Manager?

Vad är en tagg?

Verktyget går ju ut på att hantera taggar, så låt oss först reda ut vad en tagg är. 

Programmerare använder taggar av olika anledningar, men generellt förändrar de hur saker och ting ser ut och fungerar – exempelvis på en webbplats eller i en app. 

För att till exempel sätta titel i Javascript ser taggen ut så här:

<title>Den här texten visas som titel</title>

I GTM hanteras de taggar som är relevanta för att samla in data om din webbplats/app.

Hur sätter jag upp jag in en tagg med GTM?

Först klickar du på ”New Tag” och ger den ett namn. 

Sedan fyller du i dina val. Om du har publicerat innehåll på en sida med WordPress kommer upplägget att kännas bekant.

De grundläggande sakerna att fylla i är:

  • Typen av tagg. Till exempel Google Analytics, Google Ads eller liknande.
  • Tracking ID. Det här är ungefär som postadressen för var taggen ska skicka insamlade data. Exempelvis till ditt konto i Google Analytics. 
  • Track Type. Vad taggen ska spåra. Om du till exempel väljer ”Pageview” så spåras sidvisningar. 
  • Trigger. Här ger du instruktioner för när taggen ska ”avfyras” eller “triggas” som det också kallas. Exempelvis på alla sidor, vissa sidor, när det klickas på en specifik länk eller laddas ner ett formulär! Möjligheterna är många.

Du kan göra mer avancerade inställningar om du vill för att förfina spårningen.

Orolig för att något ska gå snett? Då kan det vara tryggt att veta att du har möjlighet att förhandsgranska ändringar och testa dem live innan du uppdaterar webbplatsen. 

GTM sparar också gamla versioner, så du kan snabbt välja en gammal version som du vet fungerade om det trots allt blir fel. På så sätt kan du fortsätta samla in data och ha en fungerande webbplats medan du löser problemet.

Vanliga saker att spåra med taggar

Vad gör besökarna på sidan?

Du kan ställa in GTM för att samla in information om till exempel hur användarna scrollar, vilken text de kopierar, om de fyller i formulär och vad de klickar på. 

Vad bidrog till köpresan?

Att följa vilka annonser, inlägg på sociala medier och liknande som dina kunder stöter på under köpresan. Det är nyckeln till att se vilka marknadsföringsaktiviteter som ger rätt resultat – och vilka som kan förbättras.

Men för att följa resultaten av din marknadsföring på bland annat sociala medier och Google-annonsering behöver du koppla in spårning på de här tredjepartsplattformarna. 

Det görs ofta med något som kallas pixlar. Och med GTM samlar du dem alla på samma ställe. Det gör dem enklare att aktivera, justera och ta bort.

Så kommer du igång

Google har samlat en sida för att hjälpa dig komma igång med Tag Manager och att sätta upp ett konto. De kallar verktyget Taggstyrning, men det är GTM.

Om du är kund hos BBO är du varmt välkommen att höra av dig för att få personlig hjälp med att komma igång. Vi kan till exempel skicka en guide som vi har tagit fram utifrån kontakten med våra kunder – eller helt enkelt guida dig genom det hela på telefon. 

Nyfiken på mer om digital marknadsföring? Missa inte att skriva upp dig på vårt nyhetsbrev.

Kontakta oss









    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

    Linn Kristensen

    Linn trivs i sin breda roll där hon får jobba med alla delar av digital marknadsföring. Men hon brinner lite extra för annonsering. Hon har även talat på BBOFRUKOST och driver interna projekt. Linn pratar svenska, norska och danska. På fritiden gillar Linn att yoga, för att stärka kropp och sinne.