Guide: Så räknar du ut engagemangsnivå på sociala medier

Anna | 2020-10-20 | Sociala medier

En stabil eller växande engagemangsnivå är ett gott tecken på att du gör något rätt på plattformarna. Det visar att många är så intresserade av dina inlägg att de engagerar sig i dem frivilligt. Men hur räknar du ut engagemangsnivå? Och finns det en koppling mellan den och dina affärsmål? Det och mycket mer reder vi ut här – så läs vidare!

Vad är poängen med att mäta engagemangsnivå?

Har du någon gång sett brevinkast med fasttejpade lappar som lyder ”Ingen reklam tack – men gärna IKEA-katalogen”? Att ha en hög engagemangsnivå innebär att dina sociala medier inte längre är jobbig reklam. Du har uppgraderats till den efterlängtade IKEA-katalogen.

Särskilt innan e-handel blev stort kunde man spara IKEA-katalogen och bläddra igenom den flera gånger. Kanske vek man hundöron på sidorna med inspirationsbilder eller produkter man gillade lite extra. Det fanns ett engagemang till innehållet, precis som det kan finnas på sociala medier. Skillnaden är att engagemang på sociala medier går att uppnå även för mindre företag. Dessutom går det att mäta.

Men vad tjänar företaget på engagemang? Svaret är att engagemang bygger relationer. Och i takt med att flera potentiella och existerande kunder får en starkare relation till företaget så bygger du en publik.

Personerna bakom engagemangsnivån lämnar frivilligt likes och kommentarer på dina inlägg. I och med det har de gått från att passivt bli påtvingade reklam till att faktiskt glädjas åt din marknadsföring. Förutsatt att engagemanget inte kommer från en kritikstorm, men det är ju lätt att kontrollera om du vet hur du ska kommunicera i sociala medier.

Mottagare som vill bli marknadsförda mot – det hade man bara kunnat drömma om för två decennier sedan! Förutsatt att man inte var IKEA då. Så missa inte den möjligheten.

Publiken som du bygger på sociala medier är mer mottaglig för mer direkta reklambudskap längre fram. Till exempel annonser vars budskap ligger mer i linje med ”kom och köp”. Publiken har redan en relation till ditt företag och har i och med det kommit en bit närmare köp.

Och praktiskt nog gör plattformarna det möjligt att rikta annonser mot just dem som har interagerat med dina inlägg. Så du kan skapa annonskampanjer särskilt för personerna som gillar och kommenterar på dina inlägg.

Så räknar du ut engagemangsnivå på sociala medier

Det finns olika sätt att mäta engagemangsnivån på sociala medier. Den kanske mest använda ser ut så här:

Engagemangsnivå baserat på följare

(Antal likes + antal kommentarer) / antal följare * 100 = engagemangsnivå i procent

Exempel: En bild på ett konto med 5000 följare får 200 likes och 10 kommentarer.

Engagemangsnivå = (200+10) / 5000 * 100 = 4,2%

 Engagemangsnivån på bilden är alltså 4,2 procent.

Parenteserna runt kommentarer och likes är bara viktiga om du till exempel ska lägga in uträkningen i Excel. De visar att kommentarer och likes ska läggas ihop innan resten av uträkningen görs. Detsamma gäller alla uträkningar i blogginlägget.

Det här sättet att räkna ut engagemangsnivå kräver bara tillgång till uppgifter som är offentliga. I och med det kan du jämföra din engagemangsnivå utifrån följare med konkurrenters eller andra företag i samma bransch. Du kan även använda mätpunkten som en del i att utvärdera en potentiell samarbetspartner.

Men det går även att räkna ut engagemangsnivå baserat på visningar:

Engagemangsnivå baserat på visningar

(Antal likes + antal kommentarer) / antal visningar * 100 = engagemangsnivå i procent

Exempel: En bild som har 2000 visningar får 150 likes och 15 kommentarer.

Engagemangsnivå = (150+15) / 2000 * 100 = 8,25%

 Engagemangsnivån på bilden är alltså 8,25 procent.

 

Det går ju faktiskt att gilla och kommentera på inlägg från företag och konton som man inte följer. Så tänk om ditt konto får en stor del av sitt engagemang från personer som inte är följare?

För att se din engagemangsnivå i ett nytt ljus kan du testa att räkna utifrån visningar istället för följare. Visningar heter impressions på engelska och innebär antalet gånger ett inlägg har visats eller exponerats.

Vad är en bra engagemangsnivå?

Som med det mesta när det kommer till mätning är det tråkiga svaret ”det beror på” mest riktigt. Olika målgrupper tenderar till exempel att engagera sig mer eller mindre. Så för en mer ”kräsen” målgrupp kan även en lägre engagemangsnivå vara en framgång, förutsatt att nivån förbättras över tid.

Ett sätt att hitta en sorts normalnivå för ditt konto är att undersöka engagemangsnivåerna hos dina konkurrenter och företag som liknar ditt. Du kan även följa din egen engagemangsnivå över tid, för att se hur saker och ting utvecklar sig.

Tänk om det är samma personer som både gillar och kommenterar?

Det är så klart möjligt att det är så, men troligtvis finns i så fall en liknande felmarginal hos dina konkurrenter. Så om du jämför din engagemangsnivå baserat på följare med andra företag får du ändå en värdefull fingervisning. Det samma gäller när du mäter din egen engagemangsnivå över tid.

Hur får du högre engagemangsnivå?

Något vi redan har snuddat vid är att engagemang ofta kommer sig av att innehållet matchar mottagarna. Tanken är att likes och kommentarer är ett tecken på att mottagarna är intresserade av det du publicerar på plattformarna. En ytterligare faktor kan vara att innehållet bjuder in till dialog och utbyte.

Men vad kan du konkret göra för att lyfta din engagemangsnivå? Här har vi samlat ett par tips, komplett med ytterligare matnyttig läsning:

  • Variera ditt innehåll. Ställ frågor, posta videos, gör omröstningar. Olika personer gillar olika typer av innehåll så lek loss med plattformarnas olika funktioner för att skapa relevant innehåll för just dina följare.
  • Använd Instagram Stories. Det rappa formatet möjliggör funktioner som röstning, frågor med mera. Här kan steget till att engagera sig kännas kortare för dina följare. Läs mer om hur du lyckas med Instagram Stories.
  • Se över vilken tid på dygnet som du publicerar inlägg. Vissa målgrupper kollar Facebook på morgonen, andra scrollar på LinkedIn under kvällstid. Testa dig fram för att hitta rätt tid att nå ut. Om den tiden inte infaller under dina arbetstider går det att schemalägga publiceringar. Läs mer om schemaläggning på Instagram.
  • Kommentera själv – och svara. Föregå med gott exempel för att visa att ditt företag är öppet för dialog. Gilla och kommentera andras inlägg. Och svara på de kommentarer du får. Läs mer om det i vårt blogginlägg om att hantera kommentarer på sociala medier.
  • Annonsera. För att gå engagemang krävs räckvidd och idag behöver du allt som oftast annonsera för att nå ut. Läs mer om annonsering i sociala medier.
  • Sätt en strategi för sociala medier. I en sociala medier-strategi reder du ut faktorer som målgrupp, tonalitet och val av plattformar. När det här är på plats blir det betydligt lättare och tryggare att arbeta målmedvetet mot resultat (till exempel en ökad engagemangsnivå). Vill du få stöd i att ta fram en strategi så hjälper vi gärna till. Läs mer om hur vi tänker kring strategier för sociala medier.

Tack för att du har läst!

Behöver du hjälp med dina sociala medier?

Kontakta oss idag!

Anna Kuylenstierna

Anna har utbildat sig till onlinemarknadsförare vid Medieinstitutet. Hon vurmar för flera delar av digital marknadsföring, inte minst fotografi och sociala medier. Utanför jobbet pysslar Anna med sin hemmadjungel, myser med hunden Astrid och fotograferar bland annat bröllop.