Historien om BBOFRUKOST

Karolina | 2018-03-15 | Sociala medier

Frukostseminarium hösten 2019

Letar du efter anmälan till BBOFRUKOST 2019? Här kan du läsa mer och anmäla dig till höstens hetaste frukostseminarium!

Historien om BBOFRUKOST

Ett par gånger per år arrangerar vi på Be Better Online seminarium där vi både bjuder på en härlig frukost och matnyttig kunskap om onlinemarknadsföring. Konceptet som vi kallar #BBOFRUKOST har sedan 2017 hjälpt vetgiriga marknadsförare att stilla sin hunger på ny kunskap. Totalt har omkring tusen åhörare deltagit på våra event i både Göteborg och Stockholm. Målet med våra föreläsningar är alltid att du som deltagare ska lämna oss med bättre förståelse och med konkreta tillvägagångssätt för hur du kan låta insikter från datainsamling bli ert viktigaste beslutsunderlag och nå större framgång i sociala medier.

Vi är så glada för att så många har tagit sig ur pyjamasen, duckat morgonmöten och deltagit på en eller flera av våra föreläsningar! Det har visat sig finnas en stor nyfikenhet och kunskapstörst när det kommer till att ta rätt beslut och mäta effekten av arbetet i sociala medier. Så stort intresse att alla platser till föreläsningarna tog slut i ett rasande tempo och väntelistorna blev långa! För att marknadsföra våra event har vi inte behövt spendera en enda krona.

Hur lyckades vi med det? Helt klart är att våra ämnen varit väldigt aktuella men vårt svar har legat i hur vi lyckats att engagera vår egen personal i att bjuda in sina nätverk i sociala kanaler. Nycklar för att uppnå detta är att tydligt få hela organisationen att förstå varför det är viktigt och vi behöver deras hjälp att nå ut. Sedan att göra det lätt att göra rätt (vi skapade material för dem att dela inklusive bild och förslag på text). Slutligen och kanske viktigast av allt visa upp resultatet och följa upp vad personalens engagemang verkligen ger för effekt. Som ett led i detta såg vi till att UTM-tagga alla länkarna till vår anmälningssida på ett sådant sätt att alla fick individuellt unika länkar. Utifrån länkarnas struktur kunde vi se vilka kanaler och vilka aktiviteter i vilken kanal som gav vilket resultat. Det gav oss också möjligheten att internt ha en topplista som sporrade övriga i att försöka klättra på listan genom att få fler att konvertera på just sin egen länk.

Som ett resultat såg vi att majoriteten av anmälningarna kom från just dessa personliga delningar och inbjudningar i sociala medier. Utan korrekt UTM-taggning hade vi kunnat dra helt andra slutsatser och exempelvis förlitat oss på helt andra aktiviteter. Detta är ett lysande exempel att UTM-taggning och visualisering av utfallet är ett bra verktyg för att lyckas med arbetet i sociala medier.

På scenen har Cecilia Lyche Simonsson (CMO samt Head of Content & Social media) och Carl Gustav Öberg (Head of Insight & Strategy) tillsammans delat med sig av sina kunskaper. Föreläsningarna är helt gratis och har hittills haft två olika teman – ”10 sätt att lyckas bättre i sociala medier” och ”Så mäter du effekten av sociala medier”.

Please
accept marketing-cookies
to watch this video.

10 sätt att lyckas bättre i sociala medier

Nya plattformar har aldrig varit mer aktuella, men det kan kännas stressande att försöka nå ut till så många som möjligt på ett lönsamt sätt om du inte har koll på var fokus ska läggas. Föreläsningen ger insikter i frågeställningar som:

  • Hur kan arbetet med sociala medier bidra till framgång online?
  • Vad säger egentligen en like?
  • Hur kan vi mäta det vi gör och hur mäter vi rätt saker?
  • Till vem skall vi rikta vårt budskap och i vilken kanal?

Föreläsningen ger både konkreta tips och inspiration och idéer för hur just du och ditt företag kan använda sociala medier som ett effektivt verktyg.

På allmän begäran följde vi upp succén med ytterligare ett frukostseminarium på temat – denna gång med fokus på hur du faktiskt mäter dina resultat. Vi har alla stora möjligheter att mäta, samla in data och att analysera effekten av vårt arbete med sociala medier. Och idag mäter de flesta någonting. Men är likes, retweets eller följare de bästa KPI:erna, egentligen? För att mätningen ska ha ett värde behövs en djupare analys. Och framför allt behöver man veta vad man ska mäta – och varför.

Vi delade med oss av våra erfarenheter, egna siffror och bästa råd om bland annat:

  • Vilka är egentligen de viktigaste KPI:erna för sociala medier?
  • Ta rätt beslut, baserat på data och utifrån din köpresa
  • Google Analytics, Geckoboard, Google Data Studio eller Tableau? Hitta rätt i analysverktygsdjungeln.
  • Så sätter du upp en dashboard för att mäta era sociala medier

Genom att ge konkreta exempel på hur du kan kartlägga din spelplan, spåra, mäta och rapportera och slutligen utvärdera och optimera ges riktigt bra grundförutsättningarna för att lyckas med sitt arbete med sociala medier.

Våra frukostseminarium har varit mycket lyckade! Oavsett hur online vi än vill vara så älskar vi när vi får tillfälle att träffas live, analogt och offline! Därför kommer #BBOFRUKOST att vara ett återkommande event och fler tillfällen för frukostseminarium är på gång, nu närmast under hösten 2018.

Är du nyfiken på att se mer från våra frukostar? Kolla då in #BBOFRUKOST eller följ @bebetteronline i våra sociala kanaler. 

 

Karolina Winqvist

Karolina har flera års erfarenhet som webbredaktör och kommunikatör. Hon stormtrivs med att få vara kreativ, analytisk och problemlösande i sin omväxlande yrkesroll. På fritiden brukar hon packa hembakad fika och locka med hela familjen på utflykter till skog och hav.