Hur jobbar ni med länkar?

Carl-Gustav Öberg | 2014-12-04 | Sökmotoroptimering

Vi ser det som att vi har en mängd olika verktyg i lådan för att nå ökad länkkraft, men för att veta vilka verktyg vi borde använda och hur, föredrar vi att göra en analys i syfte att definiera en länkstrategi. Vi analyserar då t ex hur era konkurrenter har fått länkar, vilka metoder vi ser skulle passa för er, vad som fungerar bra i andra likartade branscher, hur er s.k. ”länkprofil” ser ut – allt i syfte att kunna definiera en så bra strategi som möjligt. När det är gjort kan både ni och vi arbeta enligt strategin, och där kommer vi överens om vilka moment som respektive part gör bäst – så att vi så effektivt som möjligt kan nå bättre resultat. *: Några exempel på de olika verktygen som kan tänkas vara aktuella är t ex kampanjer gentemot bloggare, närvaro i olika typer av företagskataloger, samarbeten och sponsring för att nå ökad länkkraft, incitamentslösning för att attrahera mer länkar i verksamheten, PR och ökad digital närvaro, skapande och publicering av material i syfte att generera länkar (video, appar, whitepapers, statistik etc.) – och mycket mycket mer. Kanske t o m hyrda eller köpta länkar (även om det ofta går att undvika – vilket är helt klart bäst), om konkurrensen och den digitala miljön kräver det för att nå resultat (då upphandlar vi det och köper i dialog med er in väl valda länkar till bra pris).

Carl-Gustav Öberg

Carl-Gustav kallas CG eller Calle och är också en av BBO:s grundare. Han brinner för entreprenörskap och har skapat resultat online sedan 2003. CG tenderar att nörda ner sig i det han är intresserad av, som digital marknadsföring, bilsport, skidåkning, matlagning och kombuchabryggning.