8 saker företag inte ska missa på Instagram

Karolina | 2020-07-15 | Sociala medier

Företagsprofilen på Instagram kan bli en viktig del av din digitala marknadsföring. Inte minst för att bygga en lojal publik, som kan omvandlas till lojala kunder. Men hur lyckas du med Instagram för företag? Läs vidare för 8 tips på just det.

1. Börja arbeta med en innehållsplan

En innehållsplanering är alltid bra att ha, särskilt i ett verktyg som gör det enkelt att flytta runt och uppdatera. Här kan du samla alla dina idéer till innehåll, sätta in dem i ett schema och säkerställa att du får en röd tråd i flödet.

En metod är att bestämma innehållskategorier att skapa innehåll efter löpande. Med den här approachen kommer du inte stå handfallen precis när det är dags att publicera, med noll idéer att gå på.

Självklart händer det ibland grejer snabbt. Kanske kommer en spännande nyhet i branschen som du vill börja snacka om på företagsprofilen på Instagram direkt. Och för all del, då är det bara att justera planeringen därefter.

Blogginlägget fortsätter längre ner.

Vill du ha hjälp med din närvaro på instagram?

Kontakta oss idag!

2. Var social på Instagram

Instagram är en social plattform, så det passar bra att använda den på det sättet. Genom att vara social kommer du troligen locka fler följare och bygga goda relationer till dem. Till exempel kan du:

  • Vara generös med värdefullt innehåll. Det finns säkert många som är intresserade av expertisen som finns på företaget. När du delar nyttiga tips och intressanta nyheter ger du din målgrupp en anledning att följa ditt företag på Instagram.
  • Släpp inte inläggen vind för våg. Stanna kvar i kommentarsfältet för att gilla och svara på vad som sägs. Du visar att du bryr dig om de som tar sig tiden att interagera med ditt företagskonto och bygger relationer med personer i din målgrupp på Instagram.
  • Gilla, kommentera och dela vad andra lägger upp. Till exempel dina kunder, samarbetspartners och starka personligheter inom din bransch. På så sätt bygger du relationer på ett personligt sätt. Men kom ihåg att fråga om tillåtelse innan du använder någon annans material.
  • Ta vara på lätta chanser att samarbeta. Till exempel kanske ditt företag och en samarbetspartner kan göra gästinlägg på varandras profiler? På så sätt kan personer i bådas följarskaror hitta ett nytt intressant konto att följa.

3. Använd hashtaggar och emojis på företagsprofilen

När du skriver in något i sökrutan på Instagram har ofta det första resultatet # framför sig. Om du klickar på det kan du se alla inlägg som innehåller den hashtaggen. Många hittar nya konton genom att följa och kolla upp hashtaggar, så det är smart att lägga till sådana i dina inlägg.

För att ta reda på vilka hashtaggar som fungerar bäst kan du använda olika verktyg för research, eller göra en kvalificerad gissning genom att kika på andra konton inom samma bransch.

Ett tips är att lägga in hashtaggar som har med ditt varumärke att göra i din caption, men spara resten till den första kommentaren på inlägget. En annan variant är att skapa ett mellanrum mellan text och hashtaggar i din caption, genom att klistra in texten från appen Anteckningar. På så sätt undviker du att en massa hashtaggar retar ögonen på dina mottagare.

Och vad gäller emojis, våga använda dem också. Det finns en tid och plats för allt, och för emojis är den nu och på Instagram. Även för företag. Det visar på mänsklighet och är en naturlig del av kommunikationen på plattformen. Känns symbolerna som ett helt främmande språk? Kolla i Emojipedia. Här kan du hitta emojis på olika teman (och undvika dubbeltydigheter som du inte var ute efter).

4. Fyll företagskontot med bra Instagram-bilder

Det är klart att varje bild inte kan vara ett mästerverk, men låt inte flödet bli en halvljummen soppa. Ett tips är att inkludera människor, för människor gillar att se människor på bild. En annan variant är att visa upp hur produkterna fungerar.

Ha i åtanke att bilderna ofta kommer tittas på i mobiler, på mindre skärmar. Så det är bra om bilderna är så ”tydliga” som möjligt. Då menar vi inte bara vad gäller skärpa, utan också att de visar upp så få element som möjligt. På så sätt stärks budskapet. Till exempel presterar en landskapsbild i de flesta fall sämre än en detaljbild.

5. Missa inte att slipa copy i captions

På Instagram kan du se bilden som din huvudrubrik och din caption som resten av texten. Bildens uppgift är att dra uppmärksamheten till sig, så att mottagarna får en anledning att läsa texten och klicka sig vidare till din webbplats. I den här ekvationen har alltså texten en viktig roll. Och visste du att du kan använda 2200 tecken i en caption på Instagram? Det är runt 300 ord!

Men, efter ungefär 125 tecken kapar Instagram texten och gömmer resten bakom en läs mer-funktion, som intresserade användare kan klicka på för att fortsätta. Men de flesta läser inte längre än de första tre raderna. Så i de där första meningarna gäller det att behålla intresset från bilden, och i bästa möjliga mån ge en miniversion av ditt budskap. I resten av texten kan du utveckla vad du har på hjärtat.

Varje bra Instagram-caption på ett företagskonto ska ha ett tydligt syfte och uppmaning. Du kan till exempel ställa en fråga till följarna, för att locka till mer engagemang på inlägget. När människor vet vad du vill att de ska göra krävs färre beslut innan de gör det.

6. Mät för att bli ännu bättre

Genom att mäta hur olika inlägg presterar och hur det går för företaget på Instagram överlag kan du nå nya insikter. Till exempel om vad du borde fortsätta med och vad du skulle kunna justera för att få bättre resultat. Hör du till dem som får utslag bara av att tänka på mätning? Då är vårt tips att mjukstarta med några enklare mätpunkter, som räckvidd och trafik.

Med räckvidd menas hur många i din målgrupp som du har nått ut till. Den här siffran hittar du under statistik-fliken på Instagram.

Trafik står för hur många som har klickat på länkar från företagsprofilen på Instagram, till exempel till din webbplats. Du hittar den siffran under statistik-fliken på Instagram eller i Google Analytics.

Att mäta kan vara knepigt och det gäller att få fram rättvisande data för att få till bra beslutsunderlag. Vill du få hjälp med det rekommenderar vi Socialrapporten, vår prenumerationsservice på just mätning av sociala medier.

7. Testa flera Instagram-funktioner på företagsprofilen

Det finns mycket mer att göra på Instagram än att lägga upp klassiska inlägg. Bland annat:

  • Instagram stories: Bild och filmklipp i stående format som bara ligger kvar i ett dygn, om du inte fäster dem under höjdpunkter på din företagsprofil. Här kan du ta ut svängarna lite mer och sänka kraven vad gäller bildkvalitet. Du kan även köra omröstningar och annat som gör det roligt för följare att interagera med dig.
  • En livesändning är precis vad det låter som! Du kan till exempel presentera en spännande nyhet eller sända direkt från ett event som ditt företag håller i.
  • Instagram Shopping. Om du har en e-handel är den här funktionen superbra. Den låter dig nämligen tagga produkter direkt i dina bilder. Sedan kan mottagarna enkelt klicka sig direkt från bilden till kassan.

8. Sponsra vissa av företagets inlägg på Instagram

Att sponsra inlägg går ut på att betala för att fler ska se dem. För att lyckas med en företagsprofil på Instagram är det här numera ett mycket hett tips. Plattformar som brukade vara lätta att få spridning på är inte det på samma sätt längre, och sponsring är en lösning på det.

Lägg krutet på de inlägg som redan presterar bra, så att du kan nå ut med dem till ännu fler. Och sponsra även inlägg som du vill prioritera spridning av. Vi rekommenderar att du skapar din annons i Facebook Ads Manager (annonsverktyget som används även för Instagram) för att få bästa möjliga kontroll över din kampanj.

Vi hoppas att det här blogginlägget har inspirerat dig till att arbeta aktivt med din företagsprofil på Instagram. Nyfiken på mer tips? Scrolla ner för att se fler blogginlägg om sociala medier!

Karolina Winqvist

Karolina har flera års erfarenhet som webbredaktör och kommunikatör. Hon stormtrivs med att få vara kreativ, analytisk och problemlösande i sin omväxlande yrkesroll. På fritiden brukar hon packa hembakad fika och locka med hela familjen på utflykter till skog och hav.

Relaterade tjänster

Annonsering på Instagram

Miljontals svenskar använder Instagram varje dag! Med annonsering kan du nå ut till fler än du gör med vanliga inlägg, skräddarsy vilka som ser annonserna efter din målgrupp och underlätta deras köpresa.
Läs mer

Instagram Shopping

Instagram shopping är ett effektivt sätt att nå ut till sina följare och ge dem möjligheten att klicka sig vidare just till den produkt som de har sett i sina flöden. Snyggt och enkelt!
Läs mer

Kurs i Sociala medier

Vill du bli bättre på att arbeta med sociala medier? Både strategiskt och praktiskt? Då är BBO Academys matnyttiga kurs som gjord för dig. Kurserna hålls i både Stockholm och Göteborg.
Läs mer

Sociala medier

Gör sociala medier till ditt skyltfönster, som ses av just de som är intresserade av det du har att erbjuda! Marknadsföring i sociala medier är enkelt när du har en byrå att bolla idéer med.
Läs mer

Kontakta oss idag!








This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.