Konverteringsgrad – en introduktion kring hur det fungerar

Filip Majetic | 2019-02-25 | Konverteringsoptimering

Konverteringsgraden (conversion rate på engelska) är ett viktigt värde att hålla koll på, oavsett om du säljer produkter eller har andra mål för dina webbplatsbesökare. Konverteringsgraden ger nämligen svar på hur bra din webbplats eller e-handel presterar. Har du inte koll på det kan du förlora intäkter och slösa med resurser på insatser som inte ger resultat.

Konverteringsgrad för e-handel och mer därtill

En konvertering sker när en besökare på din webbplats gör något du vill att hen ska göra. Konverteringsgraden är ett mätetal som används för att se hur stor andel av besökarna som konverterar. För e-handeln mäts konverteringsgraden alltid utifrån antalet genomförda köp. Men konverteringar behöver inte alltid innebära köp, eftersom många webbplatser har andra mål. Till exempel kan en konvertering innebära ett ifyllt kontaktformulär eller en startad chatt. Det beror helt på vilka mål du har med din verksamhet och hur köpresan fungerar hos dig.

Konverteringsgraden kommer ofta på tal i diskussioner om konverteringsoptimering, som går ut på att strömlinjeforma kundens väg till konvertering. Till exempel med minimalt antal klick till köp, snabba laddningstider, tydliga knappar och så vidare. Men för en bra konverteringsgrad är det också viktigt att du känner din målgrupp, så att du inte betalar för annonsering eller SEO mot personer som inte konverterar i slutändan.

Därför ska du bry dig om konverteringsgraden

Den uppenbara fördelen med en hög konverteringsgrad är mer försäljning. Men att arbeta aktivt med det här mätetalet har flera fördelar.

  • Tydligare webbplats: Webbplatser som konverterar bra är enkla att använda och förstå.
  • Annonsering och SEO som gör skillnad: Med konverteringsgraden som mätverktyg kan du se vilka sökord och insatser som konverterar och arbeta mer med dem.
  • Beslutsstöd: med rätt analysverktyg kan du se varifrån du får flest besökare som konverterar till kunder. Det ger dig möjlighet fatta väl underbyggda beslut för framtiden. Till exempel när, var och hur du vill synas för maximerad konvertering.
  • Kontroll över kostnad per kund: När du vet hur väl din webbplats och olika sorters trafik konverterar får du bättre kontroll över dina kostnader. Du kan till och med själv bestämma hur mycket du vill betala för varje ny kund genom att justera vilka insatser du gör.

Räkna ut din konverteringsgrad!

Att räkna ut en grundläggande konverteringsgrad för en e-handel är enkelt, det går till så här:

Antal konverteringar / Antal besökare = konverteringsgrad

Du är ute efter en hög konverteringsgrad, eftersom det innebär att du har fler konverteringar per besökare. Låt oss ta ett exempel:

Du har 500 besökare på din e-handel för frisörtider. 15 av besökarna gör bokningar.

15 bokningar / 500 besökare = 3 % konverteringsgrad

Din e-handel konverterar alltså 3 procent av besökarna till kunder. Hur många fler frisörtider säljer du om du ökar din konverteringsgrad till 15 procent?

Inte helt problemfritt

I Google Analytics är det standard att mäta konverteringsgraden för all trafik. Någon åtskillnad görs alltså inte mellan nya och gamla besökare. Det passar många e-handlare perfekt, i och med att kunden kan komma tillbaka för fler köp.

Däremot vill ett företag som säljer en tjänst med abonnemang att kunden bara ska skaffa ett abonnemang. Därefter kan man anta att kunden återvänder till företagets hemsida för att logga in till ”mina sidor”, snarare än för att beställa fler produkter. För den här sortens företag är det bäst att ändra inställningarna i Analytics så att bara konverteringsgraden för nya besökare mäts.

Vad är en bra konverteringsgrad?

Det är svårt att säga vad som är en bra konverteringsgrad för just dig, men i vanliga fall kan 2–5 procent ses som en bra nivå. Det här är en extrem generalisering, det varierar som sagt mellan  både verksamheter och branscher. Konverteringsgraden påverkas av en mängd parametrar. Därför är det viktigt att du inte drar för stora slutsatser av toppar och dalar utan att sätta dem i rätt kontext. I vissa fall beror snabba svängar i konverteringsgrad, oavsett riktning, på något du inte har tänkt på. Exempelvis kan dina konkurrenters erbjudanden ha påverkan. Du ska tävla mot dig själv, men kom ihåg att du vill vinna i affärer och inte bara konverteringsgrad. Ta reda på vad skillnaderna beror på och vad du kan förbättra.

Som tur är kan du se konverteringsgraden mätt i förhållande till olika parametrar i Google Analytics. I vyerna för källa/medium och kanaler kan du se hur den varierar mellan olika sorters trafik. Bli inte överraskad om det skiljer sig rejält, det är naturligt att kanaler och källor som hör till köpresans senare faser konverterar bättre. Med det menar vi exempelvis direkttrafik till webbplatsen och annonsering för bästsäljande produkter. Du hittar hit genom att:

  • Klicka på ”Förvärv”
  • Gå vidare till ”All trafik”
  • Sist men inte minst, klicka på ”Källa/medium” eller ”Kanaler”.

Du kan även se konverteringsgraden i förhållande till olika enheter. För att se om desktop eller mobil användning konverterar bäst, följ dessa steg:

  • Klicka på ”Målgrupp”,
  • Sedan vidare till ”Mobil”
  • Och till sist, gå till ”Översikt”

Det här är bara ett axplock, i Analytics finns möjlighet att hitta svar på många frågor.

För att sammanfatta finns det många fördelar med att hålla koll på din konverteringsgrad och varifrån konverteringarna strömmar in. Vi hjälper dig att sätta mätetalet i ett större sammanhang och arbeta för en långsiktig ökning. Kontakta oss!

Filip Majetic

Filip är SEO-specialist på Be Better Online. Han har arbetat som konsult inom onlinemarknadsföring sedan 2015.

Relaterade inlägg

Nyhetsbrev

Jag samtycker till att de personuppgifter jag här lämnar behandlas av Be Better Online enligt gällande integritetspolicy