Magiska PPC-kampanjer – 9 konkreta tips för förtrollande prestation

Marcus Ö | 2019-02-26 | Digital annonsering

Google AdWords är det vanligaste alternativet för annonsering i toppen av sökmotorernas resultat. Det är också ett av de mest effektiva sätten för att få relevant trafik. Om en PPC-kampanj (PPC står för Pay Per Click) sköts på rätt sätt kan den locka till sig rätt besökare som konverterar till kunder. Går den snett kan du stå där med en uttömd budget och en kampanj som går back. Vi på Be Better Online har lång erfarenhet av digital annonsering. Här delar vi med oss av några grundläggande tips som hjälper dig att välja rätt väg!

Organisera nyckelord

Okej, du har bestämt dig för att satsa på digital annonsering och sitter med en enorm lista med nyckelord framför dig. Nästa steg är att få kontroll över den listan. Organisera nyckelorden efter kampanjer och annonsgrupper. Att segmentera dina nyckelord gör det lättare att skapa innehåll som kan knytas till rätt målsidor. Kanske framförallt blir det lättare att analysera den data som din mätning får fram. Men vi kommer till mätningen senare.

Lär dig grunderna kring kvalitetsresultat

Google kallar det kvalitetsresultat på svenska, men många använder den engelska termen quality score. Det här är Googles verktyg för att presentera relevanta annonser för sina användare. Din quality score mäts i värden mellan 1 och 10, baserat på förväntad klickfrekvens, annonsens relevans och användarupplevelsen på målsidan. Du kan se kvalitetsresultatet i ditt Adwordskonto i fältet sökordsanalys.

Din quality score påverkar indirekt hur dina annonser rankar. Vid varje auktion får annonsen en sorts poäng som baseras på samma faktorer som quality score i kombination med ditt bud. De här två delarna avgör gemensamt om din annons vinner auktionen och därmed rankar högt. Exakt vilka faktorer som används är Google otydliga kring. Troligen eftersom de vill visa annonser som verkligen uppfyller användarnas önskemål, inte bara bockar av alla punkter på en checklista.

Var relevant

När någon ser och klickar på din annons har de förmodligen ett syfte med det. Kanske vill de köpa, pröva eller läsa något. Försök i så stor utsträckning som möjligt att möta deras önskemål. Du kan utgå från att en person som vill köpa löparskor kommer inte plötsligt ändra sig och köpa gummistövlar.

En viktig del i det här är att alltid skicka dina besökare till en målsida som levererar vad din annons lovar. Har du en annons om den senaste mobiltelefonen ska besökaren hamna på produktsidan för just den, inte på en kategorisida med all möjlig elektronik som de inte orkar bläddra igenom.

Var tydlig och hjälpsam

Många som skapar annonser blir lockade av att använda svåra ord och mängder av adjektiv, men det är bäst att kommunicera på ett sätt som det faktiskt går att förstå. Både i annonsen och på målsidan. Skapa en tydlig rubrik som beskriver ditt erbjudande, formulera en lättläst text, lista dina specifikationer i punkter, använd relevanta bilder och inkludera ett tydligt call-to-action.

För att skapa en tryggare känsla är det en god idé att ta med recensioner och omdömen från tidigare kunder. Varför inte några rader från nöjda uppdragsgivare eller ge e-handelskunder möjlighet att lämna omdömen direkt på produktsidan?

Använd negativa sökord

Nu är det dags att fundera mer kring optimering. Negativa sökord är ett effektivt sätt att filtrera bort trafik som inte kommer att generera konverteringar. Om du säljer tröjor av exklusiv kashmir är det ingen poäng att annonsera mot personer som letar efter billiga tröjor. Med negativa sökord kan du se till att annonserna inte visas vid sökningar som ”billiga stickade tröjor” eller ”tröjor till lågt pris”.

Anpassa annonseringen geografiskt

I vissa fall är det bättre att en annons bara visas för användare i ett visst geografiskt område. Det gäller särskilt för dig som bara finns tillgänglig lokalt. Om din däckbytarservice finns i Norrköping, Stockholm och Malmö vill du troligen inte annonsera mot bilägare i Umeå, eftersom du skulle få betala för klick från personer som inte kan bli kunder i slutändan.

Gå inte ut för stort från början

Alla är barn i början, det är okej att inte förstå hela ekosystemet kring Google Adwords när du inleder din första kampanj. Börja med en enkel uppsättning, lär dig hur det fungerar och utvärdera resultatet efterhand. Digital annonsering handlar för det mesta om att optimera löpande och att alltid ställa sig frågan ”hur kan det här bli bättre?”.

Testa, testa och testa lite till

För att utvärdera vad som fungerar bäst för just din målgrupp gäller det att utföra tester på i princip allt. Genom A/B-tester kan du se hur en variant av rubrik eller annonstext presterar gentemot en annan. Utifrån resultaten kan du sedan jobba vidare med optimering. Läs mer om att våga testa inom digital marknadsföring här!

Mätning är nyckeln till framsteg

Innan annonserna publiceras ska du ha installerat och konfigurerat spårning, så att du kan mäta och följa resultatet. Tanken att inte mäta och följa upp skulle aldrig slå en PPC-specialist. Det är ett nödvändigt element för att fortsätta optimera nuvarande och framtida kampanjer. Till exempel kan den som följer upp resultaten pausa annonsering på nyckelord som inte leder till konverteringar eller har hög bounce rate.

Vi hoppas att de här tipsen har gett dig en bättre förståelse för hur en framgångsrik PPC-kampanj går till och önskar dig all lycka till med din annonsering! Är du ute efter kampanjer där det märks att specialister har varit med, hör av dig till oss.

Marcus Öhman

Head of Digital annonsering. Marcus har arbetat med webbutveckling, SEO och digital annonsering sedan 2009. Han känner Google Ads, Bing Ads, Facebook Ads och LinkedIn utan och innan. Marcus kommer från Umeå, men bor idag i Katrineholm. På fritiden gillar han att spela spel och umgås med familjen.

Relaterade inlägg

Nyhetsbrev

Jag samtycker till att de personuppgifter jag här lämnar behandlas av Be Better Online enligt gällande integritetspolicy