Så rustar du marknadsföringen för hösten 2020

Carl-Gustav Öberg | 2020-09-08 | Digital marknadsföring

Det blev en sommar även år 2020 – och nu är hösten på gång. Så hur kan marknadsförare och kommunikatörer förbereda sig? Att planera, mäta och optimera vidare ger en trygghet i att du arbetar datadrivet mot mätbara resultat. Läs vidare så förklarar vi mer och ger konkreta tips!

Dra lärdomar av våren

Många företag fick ställa om under våren på olika sätt, för att hitta nya kreativa sätt att sälja och ge service. Inte minst genom att ordna nya sätt för kunder att handla och få sina leveranser. I all vårens hast fanns det kanske inte tid att finputsa kommunikationen på samma sätt som du hade gjort vid vanliga förändringar – och då blir budskapen lätt otydliga eller förvirrande. 

Så passa på att se över vad som gick ut under våren. Och att öppna en dialog med kundtjänst och säljare för att se hur ni kan arbeta tillsammans för att göra köpresan enklare för kunderna nu till hösten. 

Kanske finns det en logisk lucka i ett nytt arbetssätt från kundernas perspektiv, som var svår att förutse från er på företaget. Kanske missuppfattade kunderna delar av budskapen du gick ut med, eftersom saker och ting gick fort. 

Som kommunikatör och marknadsförare får du möjlighet att använda dina kanaler för att vara hjälpsam på riktigt och bygga relationer till kunder som i bästa fall varar även efter krisen. Det är en möjlighet som är väl värd att ta vara på. 

Så samarbeta med just säljare och kundtjänst för att göra det på bästa sätt. Fråga till exempel om de ofta får en fråga som du skulle kunna besvara i ett blogginlägg. 

Back to school – work from home

För vissa målgrupper förändras myndigheternas rekommendationer i höst, för andra förblir de desamma. Fundera över vad det innebär för din målgrupp, även om det är svårt att veta med säkerhet.

Bland de som jobbar hemma, och de som håller sig hemma av andra anledningar, kan livet bli mer digitalt. Utforska vilka möjligheter och utmaningar målgruppens nya livsmönster har gett under våren, och reflektera över hur du kan optimera för hösten med det som utgångspunkt. 

Det lackar mot jul och Black Friday

I tider av osäkerhet är det skönt att ha trygga punkter i tillvaron. Vissa har sagt att döden och skatter är det enda som vi säkert kan förvänta oss här i livet, men julen och Black Friday blir med största sannolikhet av också. 

Särskilt för e-handeln är de här högtiderna intensiva perioder. Därför är det en fördel att planera för dem i så god tid som möjligt. Om du till exempel kör annonsering online är det bra att lägga upp en strategi för respektive högtid och se till att ha så mycket som möjligt redo vad gäller innehåll. För när det drar ihop sig framåt november och december blir det bara svårare att hinna med. 

Se över dina strategier

Efter sommarsemestern passar många på att kicka igång nya projekt. Kanske hör du till dem som satte en ny strategi i höstas eller julas. Passa i så fall på att se över hur det har gått och planera för optimering. 

Det finns som bekant inget facit för hur det här året kommer utvecklas. Det gör kontinuerlig utvärdering ännu viktigare. Följ utvecklingen i din marknadsföring och optimera efter hur din målgrupp beter sig. Men kom samtidigt ihåg att ha is i magen när du tolkar resultaten, eftersom oförutsedda yttre faktorer kan påverka extra mycket just nu. 

Om du ska planera om din marknadsbudget rekommenderar vi att se över dina potentiella kunders köpresa. Hur får de reda på att ditt företag finns, var får de information inför köpet och var gör de sin slutkonvertering? Och hur ser du till att behålla existerande kunder? Läs mer i blogginläggen om vad SEE-THINK-DO-CARE är och hur du gör för att mäta den här digitala köpresan

Välj flexibla lösningar

Har du svårt att bedöma vilken sorts digital marknadsföring du kommer behöva byråhjälp med framåt? Ett sätt att få mer flexibel hjälp är att inleda ett BBO-engagemang. 

I den här tjänsten får du ett externt marknadsföringsteam med specialister på SEO, annonsering, sociala medier, innehåll, strategi eller annat – beroende på vad du behöver den kommande perioden. Allt till kostnaden av en anställd. Vi planerar tre månader i taget tillsammans med dig och du har en egen projektledare. Ta reda på mer om BBO-engagemang

 

Vill du veta mer om BBO-engagemang?

Kontakta oss idag!

Carl-Gustav Öberg

Carl-Gustav kallas CG eller Calle och är också en av BBO:s grundare. Han brinner för entreprenörskap och har skapat resultat online sedan 2003. CG tenderar att nörda ner sig i det han är intresserad av, som digital marknadsföring, bilsport, skidåkning, matlagning och kombuchabryggning.