5 tips för att växla upp din marknadsföring på LinkedIn

Thomas Van Loo | 2019-11-07 | Sociala medier

LinkedIn är en perfekt marknadsföringskanal för dig som har företag som kunder. Här möter du din målgrupp när de är inställda på jobbet och är mer mottagliga för budskap som har med det att göra. Plattformen har alltså stor potential, men vid en viss punkt tycker många att det är svårt att fortsätta förbättra sin marknadsföring på LinkedIn. Läs vidare för 5 tips på vad du kan göra.

1. Finslipa företagssidan på LinkedIn

Företagssidan är lätt att skapa, men att lägga till all relevant information, skriva träffsäkert innehåll och hålla det hela aktuellt är en större utmaning. Men för att få ut så mycket som möjligt av marknadsföringen på LinkedIn lönar det sig att bygga en företagssida som är intressant, uppdaterad och innehåller rätt saker. Se till att lägga till och ta bort det som behövs när företaget byter adress, lanserar en ny tjänst eller har ett spännande event på gång. 

Du kan även passa på att sökmotoroptimera din LinkedIn-sida, så att den dyker upp i sökresultaten för fraser som har med ditt varumärke att göra. Använd relevanta sökord och kom ihåg att länka från din webbplats till LinkedIn-sidan och vice versa. 

2. Se över marknadsföringens innehåll på LinkedIn

Innehåll som engagerar dina följare är en framgångsfaktor för marknadsföring på LinkedIn. Om du redan har använt plattformen ett tag har du säkert fått höra hur viktigt det är att posta regelbundet. Men fokuserar du på rätt innehåll?

Säljande information om dina produkter eller tjänster kan kännas som något du både känner till väl och vill sprida. Men det är inte den sortens marknadsföring som fungerar på LinkedIn. Undvik att vara säljig och ge istället insiktsfulla tips om ditt verksamhetsområde. Kanske kan du svara på frågor som dina följare och kunder ofta ställer. Ett tips för att få igång flödet av innehåll är att dela andras, men passa på att ge ditt eget perspektiv på vad det handlar om. Håll dig till ditt område, eftersom det är den typen av innehåll som dina följare följer dig för att få. 

3. Kom ihåg den mänskliga mottagaren

När kunden är ett företag är det lätt att glömma bort att det ändå är en människa som fattar besluten. Och människors beslutsfattning drivs av känslor. Sedan använder vi hjärnan för att rationalisera de besluten. Därför bör din marknadsföring mot företag på LinkedIn rikta sig till de mänskliga användarna. 

Det finns ingen poäng med att bli platt och tråkig för att försöka framstå som professionell. Men samtidigt ska innehållet självklart kännas relevant för ditt företag. Ett bra knep är att berätta det du vill ha sagt på samma sätt som du skulle göra på ett lunchmöte med en kund eller samarbetspartner. Det blir genast mer avslappnat, lättförstått och engagerande, men ändå professionellt. Använd även det här knepet för att komma på idéer till innehåll. Vad snackas det om i fikarummet och på möten? Vad väcker mest intresse? 

4. Arbeta strategiskt med marknadsföring på LinkedIn

Företagen som lyckas med marknadsföring på LinkedIn arbetar strategiskt. De tar sig tiden att lära känna sin målgrupp, sätta upp en strategi, forma en innehållsplan och följa upp resultaten löpande. 

Genom att sätta upp ramar för hur du ska jobba med plattformen, vem som har ansvar för vad och vilka mål du vill nå blir det lättare att fatta beslut under arbetets gång. Med en levande innehållsplan sänks trösklarna för att skapa och dela innehåll som verkligen går hem, något som många marknadsförare och kommunikatörer upplever som en utmaning. Och när du har koll på målgruppen kan du forma innehållet efter deras utmaningar och frågorna som de vill få svar på.

5. Mät och utvärdera

Om du inte mäter utfallet av din marknadsföring på LinkedIn idag är det hög tid att börja. I och med det kommer du få ökad förståelse för vad som går bra och vad du skulle kunna göra annorlunda. Du kan utvärdera vilket innehåll som följarna klickar på och interagerar med, antalet besökare på företagssidan och vilken bransch som besökarna jobbar inom. Du kan även jämföra hur inlägg presterar baserat på när under veckan och dygnet som de publiceras. Det här är bara ett axplock av all den data som finns att upptäcka.

Vi hoppas att det här blogginlägget har gett dig ny energi att lyfta din marknadsföring på LinkedIn. Vill du få hjälp från proffsen, till exempel genom en workshop eller löpande coachning? Hör gärna av dig till oss.

Thomas Van Loo

COO. Thomas har arbetat med digital marknadsföring sedan 2011 och har annonsering på sökmotorer och sociala plattformar som specialitet. Som sidoprojekt är han med och driver ett låneparaplysystem. När Thomas väl är ledig sysslar han gärna med wakeboard och golf.

Relaterade inlägg

Nyhetsbrev

Jag samtycker till att de personuppgifter jag här lämnar behandlas av Be Better Online enligt gällande integritetspolicy