Mobilanpassa i det lilla – så får du rutinen!

John | 2021-05-25 | Konverteringsoptimering

Att mobilanpassa allt företaget gör digitalt är en stor uppgift. Inte minst webbplatsen. Den ska fungera och se bra ut på olika skärmar. Och dessutom ladda snabbt. För att få de här sakerna att fungera behövs troligen webbutvecklare. Men innan företaget får möjlighet att ta in hjälpen – eller efteråt när de stora delarna är på plats – kan du som marknadsförare forma kommunikationen med mobilanvändare i åtanke. 

I det här blogginlägget kommer vi fokusera på just det här: de små sakerna som de flesta marknadsförare kan göra och som bidrar till en bättre användarupplevelse för mobilanvändare. 

Låt oss sätta igång!

Välj mobilanpassade alternativ när tillfälle ges

I princip alla företag behöver en lösning för en responsiv webbplats förr eller senare (alltså en webbplats som anpassar sitt utseende efter skärmen användaren har). 

Men det är ett stort projekt och vi ska inte prata om den sortens arbete här. Så vad kan du som inte är webbutvecklare göra för att marknadsföringen ska bli snyggare i mobilen?

Svår nöt att knäcka! Men ett tips är att ta tillfället i akt när du har chansen att välja nya verktyg eller leverantörer. Säg att det till exempel redan är beslutat att du ska välja ett nytt verktyg för nyhetsbrev. Se då till att välja ett verktyg som fixar nyhetsbrev som ser bra ut på alla skärmar. 

Vill du snacka marknadsföring med oss?

Kontakta oss här!

Komprimera bilder för snabbare laddningstid

Snabba laddningstider är en annan nyckelfaktor för mobilanpassning. Generellt är långsamma webbplatser aldrig kul, och på mobilen sitter många dessutom med sämre uppkopplingar – vilket innebär ännu längre väntan på att sidor ska laddas. 

Det här skapar inte bara trösklar i dina potentiella kunders köpresa, utan påverkar även sökmotoptimeringen negativt. Google utgår nämligen från mobila webbplatser (inte desktop) när de väljer placeringar i sökresultaten. 

En SEO-specialist hos BBO kan identifiera mer omfattande förändringar för att snabba upp laddningstiderna. Men som sagt, det här blogginlägget är inte till för att berätta om de stora projekten, utan vad du kan börja göra på egen hand. 

Då vill vi tipsa om att komprimera stora bildfiler innan du lägger upp dem på webbplatsen. Stora bildfiler kan nämligen innebära längre laddningstider. 

Det finns många verktyg för det här som inte ens kräver installation eller konto, till exempel TinyPNG. Du behöver bara ladda upp bilden, så ger programmet dig en version i mindre filstorlek – utan att tumma på hur bilden ser ut. 

Dra nytta av videoinnehållet du redan har

Sökbeteendet på mobila enheter är generellt mer otåligt än på desktop. Att läsa texter kan vara en stor tröskel för en potentiell kund som inte har hunnit bli särskilt engagerad i ditt varumärke eller vad du erbjuder. 

I många fall är videor ett bra sätt att fånga deras intresse. Rörlig bild kan kännas lättare att ta in än löpande text – och förklara komplexa upplägg på ett lättförstått sätt. 

Och kanske har du redan videor på Youtube, Vimeo eller andra plattformar, som du skulle kunna använda på ett effektivare sätt i din marknadsföring. Vi säger inte att du ska använda samma video på alla webbplatsens sidor, men låt inte klippen stå och damma igen på Youtube. 

How to-videor som visar hur något ska göras kan göra stor skillnad för en trött mobilanvändare. Detsamma gäller för korta och kärnfulla videos som förklarar värdet med en produkt eller tjänst. 

Så se över din webbplats och överväg att lägga in videor på väl valda ställen. 

Testa upplevelsen för mobilanvändare själv

Brukar du bara kolla på förhandsvisningen för desktop innan du publicerar nytt på webbplatsen? Det är faktiskt inte så svårt att få en bra förhandsvisning för mobilskärmar också när du ändå är i farten.

  • Gå till förhandsvisningen av den aktuella sidan i webbläsaren Google Chrome. 
  • Högerklicka på sidan och välj ”Inspektera”. 
  • Då kommer en massa kod upp på skärmen. I menyraden ovanför koden till vänster om ”Elements” ser du en liten ikon (den ser ut som en mobil framför en surfplatta). 
  • Klicka på den ikonen, så ser du sidan i en responsiv mobilversion! 

Ovanför mobilvyn kan du justera vilken mobilskärm du vill simulera. Du kan även välja en simulerad långsam eller snabb mobilanslutning. För det går att klicka runt sig på webbplatsen också!

I och med det kan du både förhandsgranska nya sidor och testa att använda webbplatsen i olika mobilskärmar, direkt på datorn. 

Psst! Det fungerar nästan likadant på Firefox. Högerklicka, välj ”Inspektera element” och leta efter mobilikonen. 

Gör saker klickbara

Ibland är det de små sakerna som gör en användarupplevelse. Ett exempel är när du lägger in en fysisk adress, till exempel besöksadressen för ett kontor på kontaktsidan. Passa då på att lägga in en länk till Google Maps med adressen. 

Genom att göra adressen ”klickbar” slipper besökare som vill hitta till adressen öppna en ny flik, googla och hitta till kartan. 

Inte så stor ansträngning kan tyckas, men särskilt för mobila användare kan det kännas jobbigt. Det är som bekant lite jobbigare att skriva med touchscreen än tangentbord. 

Många bäckar blir en stor å – och kan leda till att fler potentiella kunder väljer dig över konkurrenterna. Så passa på att tänka ”kan jag göra det här lättare för besökarna?” när du uppdaterar småsaker på webbplatsen. 

Ut och mobilanpassa!

Det här blogginlägget har utgått från små saker du kan komma igång med snabbt för att mobilanpassa marknadsföringen i det lilla. Vi hoppas att du hittade några saker som passar hos dig! 

Vill du få fler tips kring digital marknadsföring? Missa inte att följa oss på sociala medier. Vi är mest aktiva på Facebook, Instagram och LinkedIn.

John Axelsson

John har lång erfarenhet av att hantera komplexa upplägg inom digital marknadsföring och brinner för att bygga spännande partnerskap. Han är en av medgrundarna till Be Better Online. När John är ledig står ofta familjen, trädgården eller träning på schemat.

Kontakta oss












    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.