Produktannonser – Google Shopping

Marcus Ö | 2014-02-21 | Digital annonsering

Framtiden för e-handlares annonsering i sökmotorer har nu nått Sverige! Googles nya funktion för produktannonser i Google Shopping har släppts lös i norden och vi berättar här vad det innebär och hur man kommer igång. Ansvarar du för sökmarknadsföring på en e-handelsbutik? Då får du inte missa detta!

Vad är produktannonser?

Produktannonser är dynamiskt genererade annonser som visas till höger om sökresultaten på Google. Annonserna består av bild, pris, produktnamn och ibland även en kortare beskrivning. De nya tydligare annonserna har redan visat fina resultat med bättre CTR och högre ROI. Produktannonser eller Product Listing Ads kom egentligen hit till Sverige i november men nyligen har stora förändringar skett i Google Ads-gränssnittet som förenklar användningen av dessa annonser. Se exempel nedan på hur PLA annonser ser ut vid en sökning på ”adidas shoes”.

Hur funkar det?

För att kunna använda produktannonser krävs ett Google Merchant Konto. Det är i detta konto e-handlare kan ladda upp produktlistor för just produktannonser, men även den kommande Google Shopping fliken. Google shopping liknar Googles Bildsök, men istället för bilder söker man på produkter. Ett Google Merchant konto skaffar du gratis här: http://www.google.com/merchants/signup

Produktlistorna skapas i TXT- eller XML-format och innehåller produktinformationen som kan visas i annonserna. Dessa listor kan antingen laddas upp manuellt eller schemaläggas att hämtas från en server. Schemaläggning är att föredra då man behöver uppdatera listan minst en gång i månaden. Nedan är de attribut som alltid måste vara med i produktlistan:

  • ID
  • Produktnamn
  • Länk till produkt
  • Länk till produktbild
  • Beskrivning
  • Produktkategori
  • Skick (ny eller begagnad)
  • Tillgänglighet
  • Pris
  • GTIN (till exempel EAN eller ISBN nummer)

Sedan finns ett antal till attribut som är valfria eller specifika för vissa produkttyper. Läs mer om vilka attribut som kan användas i produktfeeden här: https://support.google.com/merchants/answer/188494?hl=en. När produktlistorna har laddats upp måste man koppla ihop Google Merchant kontot med ens Google Ads-konto, detta ger då möjlighet att skapa så kallade Shopping-kampanjer.

Google Ads Shopping Kampanjer

Shopping kampanjer i Google Ads skapas som vanliga kampanjer men med typen ”Shopping”. Klicka på + Campaign knappen och välj Shopping när du står i Kampanj vyn.

Automatiskt väljs produktgrupp ”All products”, alltså alla produkter man laddat upp till Google Merchant. Men utifrån den kan man separera ut undergrupper beroende på vilka attribut som finns i produktlistorna.

Till exempel kan man lägga specifika bud på produkttyp, märke, tillstånd eller direkt på produkt-ID. Man kan även ange speciella kampanjerbjudanden, till exempel rabattkoder, för varje produktgrupp.

Optimering

Optimering sker genom att separera upp kampanjer i undergrupper allt eftersom man ser vilka produkter/produktgrupper som ger bra resultat. Sedan lägga högre bud på de grupper som presterar bättre. Man kan se målet med optimeringen som en pyramid med lägsta bud i botten där den breda basen består av alla produkter och i toppen höga bud på specifika produkter där ROI är väldigt bra. Alltså ju högre upp man kommer i pyramiden desto specifikare separering och högre bud.

Optimeringen börjar med andra ord redan när man skapar produktlistan då man försöker specificera så många attribut som möjligt för att sedan kunna separera upp produkterna bra.

Bara att sätta igång!

Produktannonser är ett relativt enkelt och effektivt sätt för e-handlare att annonsera på hela eller delar av sitt inventarie. Med de resultat som annonsörer sett så finns det stor potential i formatet!

Marcus Öhman

Marcus har arbetat med webbutveckling, SEO och digital annonsering sedan 2009. Han känner Google Ads, Bing Ads, Facebook Ads och LinkedIn utan och innan. Marcus kommer från Umeå, men bor idag i Katrineholm. På fritiden gillar han att spela spel och umgås med familjen.