Quiz: Hur bra koll har du på Google Analytics?

Anna | 2020-12-10 | Digital marknadsföring

Analysverktyget Google Analytics öppnar upp dörrarna för mängder av värdefulla insikter för marknadsförare. Och används flitigt av oss på Be Better Online. Men hur bra koll har du på plattformen? Testa dig själv med vårt quiz!

  1. Bounce rate och sessioner med besök på bara en sida – hur hänger det ihop?
    A: Alla bounces är sessioner på bara en sida.

    B: Alla sessioner på bara en sida är bounces.
    C: Alla snabba sessioner på bara en sida blir bounces.
  2. Hur ska du reagera på att din trafik ökar?
    A: ”Woho! Nu går det bra!”

    B: ”Najs, nu vill jag veta mer om trafiken!”
    C: ”Jaha, jag har troligen fått mindre relevant trafik då.”
  3. Du vill att fler besökare ska ta del av ditt innehåll, men din ”average time on page” ser låg ut. Hur bör du reagera?
    A: Börja mäta ”average session duration” istället.

    B: Inse att ditt innehåll är dåligt eller för kort, och bestäm dig för att skriva nytt.
    C: Strunta i det och fundera på andra sätt att mäta det.
  4. Vad är direkttrafik i Google Analytics?
    A: Trafik från besökare som landade på den aktuella sidan.

    B: Trafik från Google-användare som bara klickade på en länk i sökresultatsidan (snarare än att till exempel öppna flera flikar med olika länkar).
    C: Trafik som Google inte vet var den kommer från.
  5. Vad är anpassade varningar bra att använda till?
    A: För att snabbt få reda på om dina resultat förändras, för att till exempel hålla koll på försäljningssiffror.

    B: För att snabbt få reda på om Google Analytics inte fungerar som det ska.
    C: För att bli informerad när en viktig parameter ändras i Google Analytics, om ni är flera som arbetar med kontot.

Innan du läser svaren!

Läs mer om hur vi på BBO jobbar

1. Sessioner och bounce rate

Rätt svar är A – Alla bounces är sessioner på bara en sida!

Men, alla sessioner på bara en sida är inte bounces. För att ett besök inte ska bli en bounce måste besökaren göra två ”interaktioner”.

Att sidan laddas ses som en interaktion, så den är i princip alltid avklarad. Vilka andra handlingar som räknas beror på vad du har ställt in som interaktioner i Google Analytics.

Till exempel kan det handla om klick på länkar eller att starta videor.

Vad bounce rate egentligen mäter är alltså andelen besök med färre än två interaktioner med sidan. Därför blir det en bounce även om en besökare stannar länge på sidan och läser ett helt blogginlägg, men inte ”gör” något mätbart på sidan.

2. Ökning av trafik

Rätt svar är B – ”Najs, nu vill jag veta mer om trafiken!”

Mer trafik är kul, fler hittar till din webbplats! Men fira inte för mycket innan du börjar reda ut mer om trafiken. Vad gör de nya besökarna på din webbplats? Hur stor är chansen att de blir kunder så småningom?

Genom att välja fler än en mätpunkt utifrån köpresan kan du se hur många av dina besökare som visar tecken på att ha ett visst intresse för att bli kunder, oavsett hur nära de är att ta det steget idag. Till exempel kan ett tecken på köpintresse tidigt i köpresan vara att prenumerera på ditt nyhetsbrev eller klicka runt på många sidor på webbplatsen (högre klickdjup).

För att sammanfatta, mer trafik är inte automatiskt bra eller dåligt. Du måste veta mer om trafiken innan du kan bedöma det.

3. Låg average time on page när du vill se besökare ta del av innehåll

Rätt svar är C – Strunta i det och fundera på andra sätt att mäta det!

Befriande, eller hur? Men varför?

Jo, average time on page räknar alltid med att en bounce innebär en session som varar i 0 sekunder.

Vilket i de flesta fall troligen är lågt – även om man inte gör något särskilt på sidan stannar man ju ofta i åtminstone några sekunder. Kanske längre om man läser ett blogginlägg men inte interagerar med sidan.

Och det är inte ovanligt att bounces står för minst hälften av sessionerna. I och med det blir average time on page ofta missvisande lågt.

För att förklara enkelt, låt oss säga att en sida har fem sessioner. En session varar i 60 sekunder, en varar i 120 sekunder och de tre andra är bounces.

Då räknas average time on page ut så här: (60 + 120 + 0 + 0 + 0) / 5 = 36 sekunder

Vi vet inte hur lång tid som personerna bakom bounce-sessionerna spenderade på sidan, men de drar alltid ner average time on page till ett värde som troligen är missvisande lågt.

Average time on page tar inte heller hänsyn till vad personerna gör på dina sidor. På vissa sidor kanske de bara ska hitta en länk snabbt och ta sig vidare till nästa del i köpresan. Kanske lämnar de fliken med din sida öppen i webbläsare, men läser i själva verket innehåll på en annan flik.

För övrigt är det okej att besökarna inte lusläser allt ditt innehåll.

Människor tenderar att skumma igenom texter tills de hittar det de är ute efter, sedan känner de sig klara och kan gå vidare. En kund kanske är ute efter en punktlista, medan en annan är ute efter en genomgång av hur något fungerar. Därför är utförligt och lättnavigerat innehåll en fördel.

4. Vad direkttrafik betyder

Rätt svar är C – Trafik som Google inte vet var den kommer från!

Ett vanligt missförstånd är att direkttrafik alltid innebär att besökaren har skrivit in din domän manuellt i adressfältet eller använt ett bokmärke. Men även om det här är möjliga scenarion för direkttrafik, så finns det andra möjliga scenarion också.

Till direkttrafik hör nämligen alla besök/all trafik där Google inte kan bedöma varifrån trafiken kommer. Det är helt enkelt trafik som Google inte vet källan till.

Men överlag går det att tolka hög direkttrafik som ett tecken på att många är bekanta med ditt varumärke. I de flesta fall kommer direkttrafik från besökare som har fått en rekommendation eller redan känner till ditt varumärke innan de besökte webbplatsen.

5. Vad anpassade varningar bäst kan användas till

Rätt svar är B – För att snabbt få reda på om Google Analytics inte fungerar som det ska!

När man använder Google Analytics är det mycket att hålla koll på. Och det är inte kul att upptäcka att något i kontot har krånglat under en längre tid.

För att undvika det kan du använda anpassade varningar, som är ett bra sätt att hålla koll på att datainsamlingen fungerar som den ska. Du kan justera inställningarna för att få varningar dagligen, veckovis eller månadsvis till din e-post.

Om du är ute efter att mäta förändringar i besökarnas beteende finns det andra funktioner som är bättre för det.

Ett kraftfullt verktyg – men inte felfritt

Google Analytics är ett fenomenalt verktyg för digital marknadsföring. Tack vare den här plattformen kan du se hur besökare beter sig på din webbplats och hur de hittar dit.

Utan informationen som Google Analytics ger skulle vi inte kunna optimera lika effektivt som vi gör. Men, som det mesta är plattformen inte felfri. Det finns goda anledningar att ifrågasätta den data som visas, och det är en del i att arbeta med Google Analytics.

Lär dig mer om digital marknadsföring

Hur många rätt hade du på quizet? Vill du lära dig mer om Analytics och digital marknadsföring överlag? Skriv upp dig på maillistan för vårt nyhetsbrev, så får du länkar till nya matnyttiga blogginlägg direkt i inkorgen!

Nils Sjölund

Med en kandidatexamen i kommunikation och media i bagaget tacklar Nils en blandning av kreativa, analytiska och tekniska uppgifter med bravur. Han har arbetat med kommunikation och design sedan 2016 och på fritiden utmanar han sig själv med svåra tv-spel och träning i skogen.