Därför får den digitala köpresan dina reklamtrötta mottagare att älska marknadsföring

Karin Larsson | 2021-04-08 | Digital marknadsföring

Hela 59% av tillfrågade svenskar är negativt inställda till reklam. 

Det visar Sveriges annonsörers och Demoskops undersökning ”Allmänheten om reklam 2020”. Bioreklam var den form som flest svarade att de gillar, medan reklam i linjär-tv, play-tjänster och på webbplatser var minst uppskattat.

Men, frågorna i undersökningen är ställda om just ”reklam”. Är reklam verkligen ordet som de flesta förknippar med en stor del av marknadsföringen på nätet? 

Visserligen går undersökningen in specifikt på vissa delar av digital marknadsföring, som annonser på Google och sociala medier. Där svarar många av de tillfrågade att de inte gillar reklamen. 

Men vad är reklam nuförtiden? Många av oss som jobbar med marknadsföring och kommunikation skulle nog kunna sträcka oss till att företagsbloggen, influencers, företagskonton på sociala medier och användargenererat innehåll också är en form av reklam. 

Har de som svarat i undersökningen tänkt likadant? Det kan man fråga sig. 

Man kan också fråga sig om hur själva begreppet ”reklam” har påverkat svaren. Det är ju ganska illa ansett hos gemene man.

Man kan tänka sig att svaren hade sett annorlunda ut om frågorna hade ställts på ett annat sätt. Till exempel om frågorna hade handlat om att bli påmind när de där perfekta skorna finns på lager igen. Eller när en ny säsong av The Crown finns att se. Både och kan göras med digital marknadsföring, som riktas mot just de personer som sannolikt bryr sig. 

Den sortens marknadsföring ser till att målgruppen får ett värde av kommunikationen, vilket leder till att de tar av sig sina reklamtrötta skygglappar. 

Men hur gör man? Och är det möjligt att förena varumärkesstärkande och kreativ kommunikation med allt snack om ”datadrivet” inom digital marknadsföring?

Behöver du hjälp med din digitala marknadsföring?

Kontakta oss så berättar vi mer!

Datadrivet, mätbara resultat och reklamtrötthet

Vissa kanske förknippar datadriven marknadsföring med kortsiktiga lösningar. Och kortsiktiga resultat. Att man använder för mycket budskap som skriker ”kom och köp”, medan det varumärkesdrivande arbetet hamnar i skymundan. 

Vi menar att man kan – och bör – göra både och för att få bästa möjliga resultat.

Olika delar av marknadsföringen har olika målgrupper och mål. Vi gillar att jobba med att nå de delar av ett företags målgrupp som:

  • Passar in i målgruppen men inte känner till företaget än.
  • Känner till företaget och känner ett behov av vad företaget säljer, men inte är övertygade än.
  • Är redo att genomföra köp eller ta kontakt med säljare.
  • Redan är kunder, med en kundrelation som ska vårdas.

Det här bygger på den digitala köpresan SEE-THINK-DO-CARE och går ut på att göra det så enkelt som möjligt för dina potentiella kunder att välja dig. Under nästan alla faser handlar marknadsföringen om att bygga förtroende och varumärkeskännedom. Bara när kunderna är redo kommer budskapet ”köp nu”. 

Det fina med digital marknadsföring är att det går att mäta mer än bara köp. I och med det kan vi arbeta datadrivet mot hela köpresan.  

För att säkra att vi når ut till de som inte känner till företaget kan vi till exempel mäta räckvidden för annonsering och sociala medier – och antalet sökningar på ditt varumärke i sökmotorer. Läs mer om att mäta stegen i köpresan.  

Att arbeta med digital marknadsföring är alltså inte att dundra ut med ”kom och köp”-budskap hela tiden. Däremot får du helt nya möjligheter att mäta ditt varumärkesbyggande arbete, där du arbetar med marknadsföring som är anpassat för just det.

Offline-format som TV-reklam är relativt dyrt att ta fram och distribuera. Och sedan har du väldigt svårt att mäta vilka resultat det fick utöver antalet köp. Inte ens köpen kan kopplas till att kunderna inspirerades av reklamkampanjen! 

Med digital marknadsföring kan du däremot se exakt vilka insatser som gav mest av exempelvis räckvidd, klick eller köp. Ner till minsta komponent. Till exempel:

  • Var det annonsen med rubrik A eller B som presterade bäst? 
  • Vad kan vi dra för slutsats som vi tar med till nästa kampanj, för ännu bättre resultat?

Hur bygger man varumärke och förtroende hos potentiella kunder online?

Att nå rätt personer vid rätt tillfälle är en nyckel för kostnadseffektiv marknadsföring – och för att komma förbi reklamtrötta skygglappar. Men när du väl har dina potentiella kunders uppmärksamhet är budskapet du sprider centralt. 

Vad bryr sig de här personerna om? Vad i ditt erbjudande kommer tala till dem just nu? Kreativitet i copy, grafisk design och strategi för spridning blir tillsammans en kraft att räkna med. 

Här följer några exempel på hur du kan bygga ditt varumärke digitalt och leda reklamtrötta kunder vidare på sin köpresa:

Att synas på Google – på rätt sökord

Sökmotoroptimering och Google Ads kan hjälpa dig nå ut till stora delar av målgruppen, med perfekt tajming när de aktivt letar efter olika sorters information. 

Oavsett om de inte känner till dig sedan tidigare, söker svar på frågor, är redo för köp eller söker information i egenskap av existerande kunder. Det handlar om vilka sökfraser du arbetar för att synas på.

Säg att du levererar ett HR-system som vi kan kalla ”Jobtime”. Då kan olika sökfraser att fokusera på kanske se ut så här:

  • ”system personalavdelning”
  • ”hur välja hr system”
  • ”bli kund hos jobtime”
  • ”hur boka utvecklingssamtal i jobtime”

Utifrån sökorden kan du strukturera sidorna på företagets webbplats och skriva texter till dem som utgår från vad målgruppen faktiskt letar efter. Hjälp till exempel de som googlar ”hur välja hr system” att göra just det genom att sätta ihop en smidig guide.

Innehåll behöver inte alltid presenteras i vanlig textform. Du kan även använda interaktiva verktyg som quiz, videor och infographics för att förmedla ditt budskap. Tänk: hur gör jag den här informationen så lätt som möjligt att ta till sig?

Reklamtrötta människor blir uttråkade snabbt och tappar sugen när webbplatser är svåra att förstå. Det vill du naturligtvis undvika.

Bygg en relation i sociala medier

Sociala medier är interaktiva marknadsföringskanaler där du bygger relationer med potentiella och existerande kunder. 

Det hjälper dig stärka ditt varumärke hos dem, i och med att den förhoppningsvis positiva upplevelsen från sociala medier finns med i bakhuvudet när de ska köpa den sorts produkt eller tjänst du erbjuder. 

Att ha en dialog och få direkt feedback från följare är roligt och givande. Dessutom får du stora möjligheter att vara kreativ med ditt innehåll och nya funktioner som släpps då och då. Du får chansen att visa upp företagets personlighet, vilket kan stärka varumärket.

En aktiv närvaro på sociala medier kan också sänka tröskeln för potentiella kunder att kontakta dig. Att starta en chatt på Facebook är den primära kontaktvägen med företag för många idag, mig själv inkluderad.

Utöver det får du nya tillfällen att lära känna målgruppen på sociala medier. Vad är deras utmaningar och frågor? Vad tvekar de kring i köpbeslutet? Vad behöver de hjälp med för att få ut mer av dina produkter eller tjänster? Vad tycker de att du gör bra?

Utifrån vad du får reda på från sociala medier kan du skapa mer relevant marknadsföring för just din målgrupp. Och som sagt hjälper det mot reklamtrötthet.

Marknadsför strategiskt, mät, analysera och optimera

För att lyckas med digital marknadsföring gäller det att mäta och analysera vilka resultat olika insatser ger – för att kunna optimera marknadsföringen därefter. 

Det kan appliceras bland annat på sociala medier, annonsering och sökmotoroptimering. Så här kan det gå till i samband med en annonseringskampanj på sociala medier, med viss förenkling för att göra arbetssättet lättare att förstå.

  • Marknadsföring: Vi har testat två annonsvarianter, en med emojis och en utan emojis, för att se vad som fungerade bäst. 
  • Mätning: Varianten med emojis gav fler klick och många av de som klickade stannade på webbplatsen och tittade på flera sidor.
  • Analysera: För just den här kampanjen kan emojis ha bidragit till bättre effekt.  
  • Optimering: Det ser ut som att emojis kan vara något målgruppen gillar. Det kan vara något att testa mera!  

Med det här arbetssättet blir din marknadsföring mer och mer förfinad och träffsäker över tid. 

Sugen på fler tips på klarvaken marknadsföring?

Vill du få fler tips på marknadsföring som fokuserar på vad kunderna är ute efter – följ oss på Be Better Online. Vi delar ofta med oss av tips och spaningar på sociala medier. Följ oss på Instagram, Facebook och LinkedIn

Karin Larsson

Karin har drivit och utvecklat projekt inom digital kommunikation och e-handel i tio år och är Google Analytics Qualified (IQ). I och med flytt från lägenhet i stan till hus, barn och förkultiverade dahlior är Karin en growth hacker även privat.

Kontakta oss









    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.