Så lyckas du med remarketing och retargeting

Marcus Ö | 2017-11-09 | Digital annonsering

– Påminnande och effektivt eller integritetskränkande och tjatigt?

En studie av Demoskop och Sveriges annonsörer visar att tre av fyra svenskar är negativt inställda till remarketing. Enligt undersökningen Svenskarna och Internet 2017 är 19% direkt oroade att Facebook och Google inkräktar på deras personliga integritet. Samtidigt är annonser som styrs av kundbeteende och ”följer efter” kunden ett effektivt verktyg med hög ROI. Lär dig hur du kan använda remarketing på rätt sätt, för att skapa mervärde för konsumenterna och driva konvertering.

Remarketing och retargeting – vi reder ut begreppen

Du besöker en webbshop och kikar på ett par produkter, men bestämmer dig för att inte köpa något. Istället besöker du någon annan webbplats och upptäcker en bannerannons med just de varor som du har tittat på. Det här en klassisk form av remarketing. Tanken är oftast att du ska klicka på annonsen, transporteras tillbaka till webbshopen och slutföra ditt köp. Retargeting är en term som används för att beskriva remarketing på Facebook.

Remarketing är en möjlighet för dig att påminna potentiella kunder om ditt varumärke och dina produkter även när de har lämnat din hemsida. Men studien från Demoskop och Sveriges Annonsörer visar som sagt att hela tre av fyra är negativt inställda till annonserna. Anledningen till missnöjet fick deltagarna beskriva i fritext. I svaren berättas det om irritation över att man redan har köpt den annonserade varan, att man inte tycker om reklam och att man känner sig bevakad. En person skrev ”Alltså, när jag väl handlat behöver jag inte reklam för samma sak som jag just köpt!” medan en annan påpekade att ” Jag vill inte få mina köp registrerade och kartlagda”.

Christoffer Johansson och Patrik Wengberg vid Uppsala universitet har skrivit uppsatsen ”Dynamic retargeting – the holy grail of marketing?”. Den visar att minst 72% av köparna använder två enheter eller fler under sin köpresa. Dessutom byter de enhet minst tre gånger. Idag finns ett problem med att verktygen för remarketing och retargeting inte alltid kan identifiera användarna över olika enheter. Det finns en risk att kunden blir bombarderad med remarketing, eftersom det kan hända att kunden använder en annan enhet vid köpet än för att titta på produkten. Utöver en tråkig kundupplevelse kan det leda till att annonseringen blir ineffektiv, vilket leder till onödiga kostnader och kan påverka ditt varumärke negativt då det upplevs som tjatigt.

Trots utmaningarna är vår uppfattning på Be Better Online att det går att driva framgångsrika remarketing- och retargeting-kampanjer om man är taktisk och datadriven. I Demoskop och Sveriges Annonsörers studie fanns även deltagare som var positivt inställda till annonsformen. Ofta byggde deras uppfattning på att reklamen ger tips, är anpassad och påminner. En person sa att ”den är inriktad mot just det jag är intresserad av.” Någon annan påpekade att det ”Kan vara bra att få tips utifrån vad man har köpt.”

Som med allt annat måste remarketing göras på rätt sätt, för att ännu fler kunder ska uppfatta reklamen som tipsande, anpassad och påminnande. Men hur kan du då utföra remarketing på rätt sätt?

Timing är nyckeln

Studien från Uppsala universitet visar att timing är av största betydelse. Enligt studien blir konverteringsgraden 13.1% högre om du riktar remarketing mot kunder som precis har lämnat din hemsida.

Att nå ut i rätt fas av köpresan fyller ett behov och uppskattas därför mer. Testa dig fram för att hitta den timing som ger bäst utfall hos dig. Ingen modell passar alla företag. Generellt har förbrukningsprodukter med relativt låga priser en kortare transportsträcka. Det går med andra ord snabbare att bestämma sig för att köpa ett par strumpor än att lägga bud på ett hus. Du kan själv se hur lång tid som brukar gå mellan besök på din hemsida och köp. Gå in på ”konverteringar” i Google Analytics. Därifrån klickar du dig vidare till ”fördröjningar”.

Minimera onödig annonsering

I Demoskop och Sveriges Annonsörers studie svarade 57% att de hade sett reklamannonser för samma produkter eller tjänster som de redan hade köpt. Det leder till missnöjda kunder och slösade investeringar. Därför rekommenderar vi att du ändrar inställningarna så att annonser med produkter som redan har köpts inte visas för kunden. Se till att spårningen fungerar som den ska och säkerhetsställ att kunder som redan köpt från er inte får se annonserna.

Testa vilken design som flyger med ett A/B-test

Under ett A/B-test sprids två versioner av content för att se vad som presterar bäst. Det här är ett ypperligt sätt att finslipa bannerannonser och remarketing vad gäller timing, ordval, design och call-to-action. Många av fördelarna med A/B-tester är långsiktiga. Du får värdefulla insikter och kan skräddarsy dina framtida kampanjer därefter. Pröva själv att göra A/B-tester med din remarketing, för att förstå kunderna bättre och se vad som leder till flest klick och konverteringar.

För att sammanfatta, låt inte remarketing bli ett tråkigt massutskick. Genom att hitta en engagerande design och behålla timing i fokus kan du mästra det här verktyget och möta kunderna vid rätt tidpunkt!

Marcus Öhman

Marcus har arbetat med webbutveckling, SEO och digital annonsering sedan 2009. Han känner Google Ads, Bing Ads, Facebook Ads och LinkedIn utan och innan. Marcus kommer från Umeå, men bor idag i Katrineholm. På fritiden gillar han att spela spel och umgås med familjen.