Allt du har undrat om att schemalägga på Instagram

Karolina | 2020-06-29 | Sociala medier

Att schemalägga på Instagram är en stor fördel för den stressade marknadsföraren! Men vilka verktyg ska man använda, vilka är fördelarna och tillåter Instagram ens icke-manuell publicering? Läs vidare så reder vi ut just det!

Får man schemalägga på Instagram?

Ja! Idag kan du göra det på ett relativt smidigt sätt dessutom. Så har det inte alltid sett ut. Innan Instagram själva gick ut och aktivt började tillåta schemaläggning fanns det flera så kallade botar som vissa använde. Men det var ingen bra idé, eftersom Instagram förknippade det med spam. För några år sedan talades det mycket om att konton som använde botar blev bestraffade med sämre synlighet av algoritmen.

Blogginlägget fortsätter längre ner.

Vill du ha hjälp med din närvaro på instagram?

Kontakta oss idag!

Men så småningom började Instagram tillåta schemaläggning med program som är partner till plattformen. Till exempel Hootsuite och Sprout Social. Många av programmen hade både gratis- och premiumversioner med olika uppsättningar av funktioner.

Under 2019 blev det äntligen möjligt att schemalägga på Instagram direkt via plattformen Facebook Creator Studio. Utan mellanhänder alltså! Om du inte har Creator Studio sedan tidigare är det enkelt att börja jobba med det, du loggar helt enkelt in som vanligt med Facebook-inloggningen där, till en sida som du hanterar. Sedan är det dags att koppla din företagsprofil på Instagram till Creator Studio. Klicka på Instagram-ikonen i överdelen av skärmen. Om du redan har anslutit företagets Facebook till Instagram kan du sedan klicka för att ansluta direkt. Annars klickar du på ”Anslut till Instagram” och följer instruktionerna.

Detta förutsätter två saker som du först behöver ha på plats:

  • Du behöver ansluta och hantera din Facebooksida via Facebook Business Manager
  • Därefter behöver du ha kopplat ihop ditt Instagramkonto med ditt Facebookkonto – detta gör du enklast direkt i Instagram-appen och följer följande steg:
  1. Gå till din profil och tryck på menyn (de tre horisontella strecken).
  2. Tryck på Inställningar.
  3. Tryck på Konto och sedan på Länkade konton.
  4. Tryck på Facebook och ange din Facebook-inloggning.

I Creator Studio kan du inte bara schemalägga inlägg på Instagram, utan dessutom se statistik på hur det går för inläggen och få en överblick över vad du redan har publicerat.

Varför ska man schemalägga på Instagram?

Vissa marknadsförare undrar nog varför den här frågan ens ställs, men om du inte är helfrälst på schemaläggning – låt oss upplysa dig.

Den stora fördelen är att du inte behöver trycka på publicera just när inlägget ska läggas upp. Genom att schemalägga inlägg kan du dels testa olika publiceringstillfällen och slippa bli bunden till kontorstider.

Kanske tänker du ”men jag kan ju publicera någon gång när det passar?”. Visst kan du det, men många som arbetar med sociala medier upptäcker att inlägg som läggs upp en viss tid på dygnet och en viss dag i veckan presterar allra bäst. Kanske kollar din publik ofta på Instagram under lunchen eller med morgonkaffet på helgen. Då vill du synas i flödet.

Med schemaläggning på Instagram får du därför de här möjligheterna:

  • Om du blir inbjuden till möte just på den bästa publiceringstiden behöver du inte våndas över det.
  • Du kan åka på semester utan att Instagram dammar igen.
  • Du kan publicera på kvällar och helger om det skulle passa dig, utan att behöva jobba på obekväma tider.

Vad är nackdelarna?

Inget gott som inte har något ont med sig. Att schemalägga på Instagram innebär att du delegerar en uppgift och släpper en del av kontrollen över flödet. Om du brukar kolla stavning och annat en extra gång precis innan du publicerar är det bra att se till att du gör det när du schemalägger inläggen istället.

En annan nackdel med schemaläggning är att du får lite sämre koll på vad som händer i kommentarsfältet efter publicering. Särskilt om du publicerar utanför dina arbetstider. Så om du har schemalagt ett Instagram-inlägg på kvällen kan det vara bra att titta till det så snart som möjligt när du kommer till jobbet nästa dag.

Du kan inte schemalägga Instagram Stories

Än så länge kan du “bara” schemalägga publiceringar i flödet och IGTV. På Instagram Stories är du fortfarande tvungen att publicera manuellt, i skrivande stund. Kanske blir nästa steg att Instagram gör det möjligt att schemalägga publicering av inlägg även här!

Hur schemalägger man på Instagram?

För att skapa ett inlägg i Creator Studio börjar du på samma sätt som i Instagram. Du skriver en caption, väljer hashtaggar och lägger till bilder eller videor. Sedan kan du antingen välja att spara utkastet, publicera direkt eller schemalägga inlägget för senare uppladdning. Du väljer datum och tidpunkt själv. Sedan sköter verktyget resten.

Här hittar du inspiration till inläggen!

Vi önskar dig lycka till med schemaläggningen på Instagram och hoppas att det underlättar ditt arbete med sociala medier! Är du sugen på inspiration? Följ oss på Instagram, Facebook och LinkedIn!

 

Karolina Winqvist

Karolina har flera års erfarenhet som webbredaktör och kommunikatör. Hon stormtrivs med att få vara kreativ, analytisk och problemlösande i sin omväxlande yrkesroll. På fritiden brukar hon packa hembakad fika och locka med hela familjen på utflykter till skog och hav.

Relaterade tjänster

Annonsering på Instagram

Miljontals svenskar använder Instagram varje dag! Med annonsering kan du nå ut till fler än du gör med vanliga inlägg, skräddarsy vilka som ser annonserna efter din målgrupp och underlätta deras köpresa.
Läs mer

Instagram Shopping

Instagram shopping är ett effektivt sätt att nå ut till sina följare och ge dem möjligheten att klicka sig vidare just till den produkt som de har sett i sina flöden. Snyggt och enkelt!
Läs mer

Socialrapporten

Äntligen allt på ett ställe! Vår socialrapport samlar hur det går på de sociala plattformarna, både tillsammans och nedbrutet per kanal, med tydligt visualiserade KPI:er och indikatorer på om det går bra eller dåligt, både på de resultat ni får organiskt och betalt.
Läs mer

Sociala medier

Gör sociala medier till ditt skyltfönster, som ses av just de som är intresserade av det du har att erbjuda! Marknadsföring i sociala medier är enkelt när du har en byrå att bolla idéer med.
Läs mer

Kontakta oss idag!








This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.