”Är en SEO-strategi något för mig?”

Sandra | 2019-10-21 | Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering (SEO) kan kännas svårt att få grepp om. Men med en SEO-strategi får ditt företag en tydlig riktning för optimeringen, med definierade mål och en utstakad handlingsplan. Men du kanske ändå undrar om du verkligen behöver en SEO-strategi? I det här blogginlägget har vi listat situationer när det blir en enorm tillgång. Läs vidare för att se om du känner igen dig!

Du har inte jobbat med SEO tidigare

I den här situationen blir det både en tillgång och en trygghet att ta in specialister för att skapa en SEO-strategi. Dels får du en tydlig riktning att hålla dig till, dels får du en chans att se hur sökmotoroptimering kan gå till i praktiken. En SEO-strategi blir alltså en investering i både webbplatsen och dina egna kunskaper! 

Ditt företag har hög konkurrens om placeringar på Google

Det som avgör om du får den högsta placeringen i sökresultatet är om du är bättre på sökmotoroptimering än konkurrenterna. Därför kan det vara ganska enkelt att synas bättre än konkurrenter som inte jobbar aktivt med SEO. Om dina konkurrenter däremot investerar i ett omfattande arbete med en byrå full av specialister är det troligen en större utmaning. I det läget får du inget gratis, utan måste ta en aktiv approach. Därför blir det extra viktigt med en SEO-strategi. Utifrån den kan du arbeta målmedvetet och nå placeringar på ett kostnadseffektivt sätt. 

Du arbetar spretigt med SEO idag

Spretiga insatser leder ofta till en hel del dubbelarbete och att viktiga saker faller mellan stolarna. Inte minst knepiga frågor som ingen riktigt vill ta på sig om det inte uttryckligen efterfrågas. I slutändan får du mediokra resultat i förhållande till resurserna som läggs på arbetet. 

I de flesta fall börjar våra specialister ett nytt SEO-samarbete med att göra en SEO-analys. Det innebär att vi kartlägger din webbplats och hur sökmotoroptimerad den är i dagsläget. Utifrån vad vi hittar ger vi konkreta åtgärdsförslag för innehåll, webbplatsens struktur, arbetet med länkar och teknisk SEO (som rör webbplatsens bakomliggande teknik). Den här omfattande analysen utförs av specialister och fångar upp saker som är svåra för de flesta företag att upptäcka på egen hand. Genom att göra en SEO-analys säkerställer du att du inte missar någon viktig del av optimeringen.

En annan grundläggande del av våra SEO-samarbeten är att sätta en webbplatsstruktur. Med det menas att vi kartlägger vilka sidor webbplatsen bör ha och hur de bör organiseras i huvudsidor och undersidor. 

Det här är basen för en sökmotoroptimerad webbplats, men ändå missar många företag som gör spretiga SEO-insatser det här grundläggande steget. Istället kanske de finslipar innehåll som egentligen inte passar in i en optimal struktur. Då är det bättre att investera i en SEO-strategi från början, för att slippa dyrt dubbelarbete längre fram.

Du kan inte mäta resultaten eftersom du inte har tydliga mål

Det är bra att mäta resultaten av SEO-arbetet. På så sätt kan du följa resultatens utveckling månad för månad och få allt mer insikter om vad som fungerar. Men för att mäta framgång gäller det att sätta upp tydliga och mätbara mål. För om du inte vet hur drömscenariot ser ut är det svårt att mäta om du är på väg dit. 

Om du inte känner att du har rätt koll på data och målsättande för att göra det här på ett sätt som ger rättvisande resultat kan en SEO-strategi framtagen av specialister vara en bra lösning. 

Du har en SEO-strategi – med utdaterade metoder

Det har sagts förut och kommer sägas igen, sökmotoroptimering är ett område i ständig förändring. Om du är en marknadsförare eller företagare med många bollar i luften som lärde dig hur sökmotoroptimering fungerade för ett par år sedan är det långt ifrån säkert att samma saker gäller idag. Om du till exempel klämmer in överdrivet många sökord i ditt innehåll, skriver metabeskrivningar på över 165 tecken och använder meta keywords är det hög tid att fräscha upp dina metoder. Att ta hjälp med en SEO-strategi är ett utmärkt steg på vägen. 

Känner du igen dig? Då är det dags att ta tag i saken! Hör av dig till oss på BBO så hittar vi en bra lösning för dig. Oavsett om det blir en engångsinsats eller ett löpande arbete med sökmotoroptimering.

Sandra Gederberg

SEO-specialist. Sandra har pluggat till e-commerce manager på IHM business school och tagit certifikat i Google Analytics och Adwords. Hon har en förkärlek till ytrenovering och arbetar gärna med händerna i sin stuga på fritiden. Nordisk design och choklad är alltid rätt om Sandra får välja.

Relaterade inlägg

Nyhetsbrev

Jag samtycker till att de personuppgifter jag här lämnar behandlas av Be Better Online enligt gällande integritetspolicy