Skapa en innehållsstrategi – sparar tid och lägger grunden till bättre resultat

Cecilia | 2019-01-11 | Innehåll

Med en genomarbetad innehållsstrategi blir det inte bara enklare och går fortare för dig att ta fram innehåll. Du kan dessutom öka dina affärer. Bästa resultat får du när du följer din egen planering, vilket kräver en del engagemang. Men med en strategi har du alltid ett ramverk att återgå till när det känns som att du har kört fast, vilket gör arbetsbördan lättare att bära. I det här blogginlägget går vi igenom grunderna för att sätta upp en innehållsstrategi.

Finns resurserna på plats?

Innan du börjar ta fram en innehållsstrategi, fundera över om du har allt på plats internt för att genomföra en sådan. Vet du att du, en kollega eller ett team har tid att lägga på att skapa innehåll löpande? Finns det en godkänd budget att använda?

För att få till bästa möjliga resultat är det en tillgång om du får med dig ett par kollegor. Hitta nyckelpersoner som gärna vill jobba med den typ av innehåll som du är ute efter. Det är inte alltid på marknadsavdelningen de här personerna finns. En säljare kan fungera utmärkt, med sin goda förståelse för kunderna och säljprocessen. Kanske kan du även hitta ambassadörer som vill dela med sig av sin vardag och expertis på andra håll i företaget! Det blir ofta mer intressant om du lyfter in andra perspektiv och dessutom blir arbetet ofta roligare.

Definiera mål och hur de ska mätas

Sätt upp mål som är relevanta för dig. Känns det svårt? Här ser du exempel som kanske sätter igång tankegångarna:

  • Hitta nya leads
  • Öka antalet konverteringar
  • Utbilda kunderna
  • Stärka långsiktiga kundrelationer
  • Öka din varumärkeskännedom

Lika viktigt som det är att sätta upp tydliga målsättningar, minst lika viktigt är det att sätta upp mätning för att hålla koll på hur det går med målen, genom relevant spårning och utvalda KPI:er. Utifrån den data som samlas in kan du utvärdera arbetet på det stora hela och enskilda insatser. Med de nya insikterna kan du fira dina framgångar och hitta nya vägar att förbättras ännu mer.

Upptäck din målgrupp

Tänk över vilka personer som hör till din målgrupp. Vilka utmaningar står de inför? När har de en stund över att kika på mobilen? Hur beter de sig på sociala medier? Vad lägger de sin värdefulla tid på? Ett bra sätt att få en tydlig bild är att ta fram en ”persona”. Hitta på ett namn för den typiska kunden och beskriv hens beteende och preferenser. Sedan kan du ha den här personan med dig i bakhuvudet när du skapar innehåll. Vad skulle till exempel yoga-Stina tycka om ditt senaste blogginlägg?

Definiera inte målgrupp efter magkänsla. Ta kontakt med kunder, säljare och andra som ingår i din säljprocess. Prata med dem och hämta in data som hjälper dig förstå dina potentiella och existerande kunder bättre.

Det är inte ovanligt att ha fler än en målgrupp. Har du det kan du självklart definiera flera, det är absolut ingen nackdel. Har du olika sorters kunder är det nämligen bättre att skapa flera versioner av innehållet. För innehåll blir mest slagkraftigt när det känns som att det tilltalar den enskilda mottagaren. Att försöka ta ett så brett grepp som möjligt skapar en betydligt mindre personlig framtoning.

Träffa rätt i köpresan

När du har koll på din eller dina målgrupper blir nästa steg att kartlägga vart i vägen mot ett köp som de befinner sig – de är nämligen mottagliga för olika typer av kommunikation. Genom att använda dig av kundens digitala beteende kan du bli mer träffsäker när du skapar din kommunikation. Hur vill du tala till en kund som precis hittat till dig? Och hur vill du prata till den återkommande kunden som handlat från dig flera gånger tidigare? Olika typer av innehåll kan med hjälp av rätt uppsättning på din webbplats, och genom att nyttja rätt funktioner på de plattformar och kanaler som ni tänkt distribuera ut ert innehåll, riktas så att det når just den kunden som befinner sig där du vill nå henne.

Att välja format

Vilken typ av innehåll vill du skapa? Blogginlägg och whitepaper låter dig vara generös med kunskap, kanske kan du be eller uppmana de som laddar ner dem att registrera sig för ditt nyhetsbrev. Och i nyhetsbrevet kan du dela med dig av erbjudanden, senaste nytt och mycket mer. Som du förstår finns det många valmöjligheter. Det är bättre att skapa riktigt bra innehåll i färre format än att slänga ihop något halvdant i flera. Så välj det som är rätt för ditt företag.

Handplocka sociala kanaler

Med kanaler menar vi hur du sprider ditt innehåll. Till viss del hör sociala kanaler ihop med format, för du kan självklart lägga upp fristående innehåll i plattformarnas egna inläggsformat. Men du kan också använda de sociala medierna för att sprida ordet om innehåll som bor på din webbplats.

Olika sociala plattformar har olika egenskaper, så fundera kring var just dina målgrupper finns. Vi rekommenderar inte att du klipper och klistrar innehåll mellan olika sociala medier, eftersom de olika plattformarna ofta har olika tilltalssätt. Kanske har du rent utav satt upp olika målgrupper för dina olika sociala kanaler? Med det inte sagt att innehållet alltid behöver vara helt olika, men saker som tilltal, val av bild/video och vad man vill uppnå med det specifika inlägget kan variera. Du bör alltid ställa dig själv frågan vad vill ha ut av den specifika uppdateringen i just den kanalen innan du publicerar.

Planera för framgång med din contentplan

En innehållsplanering ger dig översikt över strategin som du har satt upp. Genom att fylla i den kan du planera vilket innehåll du ska skapa, vem det ska rikta sig till, var och när det ska publiceras och spridas och så vidare. Upplägget behöver inte vara avancerat, en Excel-fil fungerar utmärkt.

Det finns få saker som sätter samma totalstopp i tanken som idétorka. Särskilt när du måste pumpa ut nytt innehåll med någorlunda jämna mellanrum. Undvik att befinna dig i den situationen. Se till att skriva ner varje idé du får. Om de inte kommer av sig själva, schemalägg en stund att spåna fram nya uppslag utifrån omvärldsbevakning eller tillsammans med andra.

Vi hoppas att du känner dig redo att börja arbeta mer strukturerat med innehåll. Vi lovar att det inte kommer hejda kreativiteten – snarare tvärt om! När du vet vem du skapar innehållet för och vad du arbetar mot väcks ofta fler idéer.

Vill du ta fram din innehållsstrategi tillsammans med oss? Hör av dig till oss för att boka in en innehållsstrategisk workshop!

Cecilia Lyche Simonsson

CMO & Senior Consultant. Cecilia har gedigen erfarenhet av marknadsföring och projektledning inom flera branscher, till exempel livsmedel, event och tidskrifter och är en mycket uppskattad talare. Hon gillar att löpträna i skogen och njuter gärna av västkustens havsluft i sitt fritidshus.

Relaterade inlägg

Nyhetsbrev

Jag samtycker till att de personuppgifter jag här lämnar behandlas av Be Better Online enligt gällande integritetspolicy