Få grepp om sökintention – bli bättre på att möta din målgrupp!

Carl-Gustav Öberg | 2021-02-22 | Sökmotoroptimering

Sökintention eller search intent – det har du kanske hört nämnas i diskussioner om digital marknadsföring. Men kanske har du bara lite halvbra koll på vad begreppet betyder. 

Så vad är det egentligen? Och hur analyserar du sökintention och drar nytta av den kunskapen i din marknadsföring? Det reder vi ut här, så läs vidare. 

Vad är sökintention?

Sökintention har fått sin lite svengelska klang eftersom det heter search intent på engelska. 

Intention betyder avsikt eller syfte. Sökintentionen är alltså avsikten eller syftet bakom en sökning på en sökmotor. Med andra ord: vad användaren ville hitta svar på i sökresultaten. 

Om du till exempel googlar ”beställ skor” så är det ganska troligt att du känner dig redo att köpa skor. Men ibland är det svårare att tyda en sökintention. 

Låt oss ta ett annat exempel. När man googlar ”köpa hund stockholm”, känner man sig redo att köpa hund just då eller letar man efter information om uppfödare? 

Den sortens avvägningar får marknadsförare (och framförallt SEO-specialister och copywriters) göra från fall till fall.

Ett bra tips är att googla sökordet själv och se vilken typ av innehåll som dyker upp. Google försöker nämligen tolka sökintentionen för att anpassa sökresultatet därefter. Sökmotorn vill ju visa resultat som matchar användarnas önskemål.

För att bedöma sökintention använder Google till exempel sökfrasen, din tidigare sökhistorik, tidigare besökta webbplatser, övrig data rörande dig som användare, tid och plats. Du får något mer ”neutrala” sökresultat om du googlar i inkognito-läge, eftersom sökmotorn har mindre data om dig att gå på då.

Trots allt är Google inte en tankeläsare, så det blir fel med sökintentionen ibland.  Men en kontroll-googling ger dig ändå en bild av vad sökintentionen hos en stor del av användarna kan tänkas vara för en viss sökfras.

När du har en bild av sökintentionen gäller det att skapa bästa möjliga innehåll för att möta den. Du ska inte kopiera konkurrenterna, utan överträffa dem. 

Varför ska du bry dig om sökintentionen?

Om du eller din byrå arbetar med sökmotoroptimering eller annonsering utan att tänka på sökintentionen rekommenderar vi definitivt att ändra på det.

Sökintention bör vara en del av arbetet redan när du väljer vilka sökfraser du ska fokusera på för annonsering eller SEO. Vi gör det urvalet genom en sökordsanalys och dialog med dig, där vi diskuterar vad som är relevant för ditt företag. 

Google blir ständigt smartare. Därför blir det allt viktigare att skapa innehåll som är värdefullt för dina potentiella kunder – utifrån sökfraserna du har valt. Oavsett om du jobbar med video, blogginlägg, landningssidor eller något helt annat som kan optimeras för Google. 

Om du annonserar kan innehåll som möter sökintentionen leda till mer kostnadseffektiv annonsering för dig. Det bidrar nämligen till högre kvalitetspoäng (Quality Score) på dina annonser, vilket innebär att du kan slå konkurrenter (med sämre kvalitetspoäng) även fast du lägger lägre bud än dem. Lite krångligt, men en fin fördel.

Hänger du inte med? Läs mer om hur annonsering på Google kan bli väldigt kostnadseffektivt (punkt 3 och 4 i blogginlägget handlar bland annat om att tänka på sökintention).

För dina organiska placeringar i sökresultaten, som man sökmotoroptimerar för, är det centralt att se till sökintention för att skapa innehåll som Google vill visa. 

Säg att du driver ett företag som hyr ut bilar till företagskunder. Du klickar runt på Sökordsplaneraren i Google Ads och ser att sökfrasen ”buss till jobbet Göteborg” har många sökningar. 

I så fall kan du inte skriva ett blogginlägg som mestadels hyllar din biluthyrning, skjuta in nyckelordet på ett avigt sätt här och där, och förvänta dig att det blogginlägget ska få höga placeringar på Google. 

Du möter inte sökintentionen om du gör så – och det är därför det är viktigt att få kläm på det här.

Vilka typer av sökintention finns?

Här har vi listat fyra kategorier av sökintention som många sökningar faller in i. 

Vi har även nämnt vilken fas av köpresan SEE-THINK-DO-CARE som de är kopplade till. Om du vill lära dig mer om vad köpresan går ut på, läs vårt blogginlägg om den digitala köpresan.

För att hjälpa dig komma igång med att identifiera sökintentionen bakom en sökfras så har vi listat ord som indikerar dem. Men det är mer för att ge dig en uppfattning, eftersom alla sökfraser inte innehåller de här orden och betydelsen kan variera från fall till fall. 

Okej, låt oss börja gå igenom kategorierna.

1. Söker information (SEE, THINK)

I de här sökningarna är målet att hitta information. Användaren har ingen tanke på att göra ett köp, i alla fall inte i samband med den här sökningen. 

Då kan de till exempel söka på:

  • vad är ett hr-system
  • hur fungerar solceller
  • tåg till danmark
  • svartmögel

Ord som indikerar sökintention: hur, var, vem, vad, när, varför, exempel

Så möter du sökintentionen: Förklarande texter som är lätta att få överblick över. Inte minst med inledning, mitt och slut – men även genom tydlig uppdelning i underrubriker. 

Gör ditt budskap så ”osäljigt” som möjligt. Du kan så klart nämna att ditt företag kan hjälpa till med mottagarens utmaningar, men det är inte textens fokus. Täck gärna frågor som vad, vem, var, när, hur och varför. 

2. Gör research inför köp (THINK)

Här vill användarna få mer att gå på inför att de ska välja en produkt eller tjänst. De vill kanske se vad andra säger i recensioner och betyg – eller jämföra olika alternativ.

Då kan de till exempel söka på:

  • bäst ljudboksapp 2020
  • viaplay eller cmore
  • välja rätt snowboard
  • fiske i härjedalen guide

Ord som indikerar sökintention: bästa, recension, betyg, jämförelse, guide, välja, test. 

Så möter du sökintentionen: Skriv artiklar och guider som ger användarna den matnyttiga information de söker för att kunna göra informerade val. 

Många vill förmodligen inte läsa hela artikeln, utan söker information om en specifik sak. I exemplet ”välja rätt snowboard” kanske vissa framförallt vill få tips om hur man väljer rätt längd på sin bräda. Så dela upp texten på ett lättöverskådligt sätt, med underrubriker som reflekterar vad som står under dem.

Du behöver inte bara skriva artiklar och guider om just det ditt företag säljer. Om du till exempel driver en e-handel som säljer fiskeutrustning skulle du kunna skriva en artikel utifrån sökfraser som fiskeguidesexemplet ovan. På så sätt kan fiskeentusiaster som läser guiden ha dig färskt i minnet när de ska köpa utrustning. 

Guider bör inte vara specifikt kopplade till dina produkter, utan fokusera på att möta sökintentionen. I fallet fiskeguide skulle du exempelvis kunna ta upp härjedalska fiskevatten, fisksorter och liknande. 

Men du skulle kanske kort kunna anknyta till vilken sorts utrustning från din butik som man kan ta med sig på fisketuren, som ett sidospår i guiden. Så länge det inte tar över texten. 

3. Vill genomföra köp eller prata med säljare nu (DO)

Här har användaren i princip kontokort eller Swish framme om du har en e-handel. Om du driver ett tjänsteföretag kan det översättas till att de är redo att skicka iväg ett leadsformulär eller ringa en säljare. 

Då kan de till exempel söka på:

  • billiga strumpor online
  • bli kund fortnox
  • fika nära göteborgs centralstation
  • folksam teckna försäkring

Ord som indikerar sökintention: köp, beställ, rea, rabattkod, produkt+ort, billig, pris

Så möter du sökintentionen: Gör det enkelt för de här användarna att göra vad de vill. Optimera produktsidorna för sökord som andas köp och optimera kontaktsida eller liknande för kontakt-osande sökfraser.

5. Söker ett specifikt varumärke eller webbplats (THINK, DO, CARE)

Om många söker på ditt varumärke och relaterade sökord så är det ett tecken på varumärkeskännedom, alltså att många känner till ditt varumärke.

Användarna vill helt enkelt hitta webbplatsen för ett visst varumärke eller företag, men tycker att det är smidigare att söka efter det på Google än att skriva in hela domänen i webbadressfältet. 

Den här sökintentionen överlappar även andra kategorier. Det kan vara så att användarna vill söka information om ditt varumärke eller är redo att bli kunder hos dig.  

Då kan de till exempel söka på:

  • be better online
  • bbo
  • bbofrukost
  • bbo academy
  • bebetter

Ord som indikerar sökintention: varumärkets namn, delar av domännamn, produktnamn, namn på en tjänst.

Så möter du sökintentionen: Skapa tydliga sidor med information om dina tjänster, varumärken och ditt företag i stort. Ett säljande budskap fungerar bra här – särskilt om du fokuserar på de delar av ditt erbjudande som målgruppen verkligen bryr sig om.

Om dina sidor inte har börjat synas genom sökmotoroptimering än kan du annonsera på ditt varumärke eller företag. Den sortens varumärkesannonsering kan även hjälpa företag med bra placeringar att ta upp mer plats i sökresultaten. 

Eureka!

Fick du ett aha-ögonblick under läsningen eller hade du koll på det mesta redan? Hur som helst hoppas vi att du tyckte blogginlägget var intressant.

Sökintention är som vi har nämnt en viktig faktor för flera delar av digital marknadsföring – inte minst annonsering, sökmotoroptimering och innehållet som hör till. 

På vår blogg finns massor av tips kring det här. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så berättar vi om nya blogginlägg och andra nyheter från oss!

Carl-Gustav Öberg

Carl-Gustav kallas CG eller Calle och är också en av BBO:s grundare. Han brinner för entreprenörskap och har skapat resultat online sedan 2003. CG tenderar att nörda ner sig i det han är intresserad av, som digital marknadsföring, bilsport, skidåkning, matlagning och kombuchabryggning.