Nu hittar fler till Anygifts presentkort

När vi först kom i kontakt med Anygift hade de redan presentkort för både barnkalas och guldbröllopsdag. Men de ville nå ut till fler. Eftersom företaget hade e-handel som fokus satsade dem på onlinemarknadsföring. Från början var sökmotoroptimering en prioritet. För trots att hemsidan var relativt bra och sortimentet fanns på plats var Anygift i princip helt osynliga i sökresultaten.

Lösning

Sedan samarbetets start för ett par år sedan har vi bidragit till Anygifts marknadsföring på flera områden. Från sökmotoroptimering till annonsering, sociala medier och innehåll. För att justera Anygifts hemsida på bästa sätt har vi ofta samarbetat med deras externa webbplatsutvecklare. Det har flutit på bra, tycker både vi och Anygifts tidigare marknadsförare Emma Viberg.

– Det gick väldigt smidigt att låta de här två externa parterna samarbeta självständigt. Vi kunde vara med lite i bakgrunden men låta er arbeta själva.

Snart hittade vi en orsak till den dåliga synligheten i sökresultaten. Kategorisidorna på Anygifts hemsida visade bara ett tiotal produkter, tills besökaren scrollade ner och fler laddades. För sökmotorerna såg det ut som att det bara fanns ett tiotal produkter i varje kategori, vilket ledde till sämre rankning i sökresultaten. Vår specialist använde en teknisk lösning för att hjälpa sökmotorerna förstå hur många produkter som verkligen finns på sidan. När lösningen kom på plats kunde sökmotorerna se sortimentet för vad det verkligen var.

– Vi har inte bara fått bra lösningar utan även lärt oss väldigt mycket. För mig har kunskapsutbytet varit det bästa med samarbetet, säger Emma.

Vi ville även skapa engagerande och sökmotoroptimerat innehåll. Efter en sökordsanalys valde vi och Anygift ut vilka sökord som var relevanta att satsa på. Därefter tog skrivandet vid. Framförallt av titeltaggar och metabeskrivningar, alltså texten som dyker upp i sökresultaten. Målet med det här innehållet är att fler ska klicka sig vidare till hemsidan, vilket bidrar till synlighet i sökresultaten och tar besökarna ett steg vidare i köpresan. Vi har även skrivit längre texter till hemsidan, för att besökarna ska känna att de har hittat vad de letade efter och genomföra köp.

– Vi hade inte tid att skriva själva, så det var väldigt bra att få det färdiga innehållet levererat. Bara att klippa och klistra in!

Be Better Online har även hjälpt Anygift med annonsering, för att synas där de potentiella kunderna finns.

– Vi har haft väldigt bra löpande kontakt, med tips på hur vi kan spara på annonsbudgeten men få ut så mycket som möjligt av pengarna. Be Better Online är väldigt bra på rapporter. Varje månad har vi fått reda på vad som går bra, vad som kan förbättras och vad som är nästa steg. Det märks tydligt att specialisten har analyserat hela den senaste månaden.

Resultat

Anygift.se 2017 jämfört med 2018. Siffrorna är hämtade från Google Analytics, som kan ta fram informationen genom att följa vad användarna gör på webbplatser efter att ha klickat på länkar i sökresultaten.

 

Under samarbetet har vi fått möjlighet att arbeta långsiktigt och genomföra det som kan förbättra hur Anygift presterar online. Det stora genombrottet för resultaten kom med den tekniska lösningen som lät sökmotorerna se hela sortimentet.

– Efter den ändringen sköt allt möjligt i höjden. Från sökordsplaceringar och besök till verkliga konverteringar.

För Emma var det en fördel att kunna ta med sig de här mätbara resultaten internt.

– Jag kunde tydligt visa resultaten som det här långsiktiga och intensiva arbetet hade gett. Och ökningen fortsatte månad efter månad.

Så småningom lyckades vi få Anygift att ranka högts i sökresultaten på ”presentkort”. Det tycker Emma gjorde störst skillnad under hela samarbetet.

– Vi lägger mycket energi på att marknadsföra de varumärken som vi säljer presentkort för. Att vår hemsida har så många fler besök och hamnar högst upp i sökresultaten har blivit en extra del av vårt erbjudande till dem.

Faktum är att det har fått fler varumärken att söka sig till Anygift på egen hand.

– Varumärkena googlar presentkort och så finns vi där högst upp i resultatet. Idag behöver vi inte en aktiv säljare som söker leads. Istället får vi mail direkt från varumärken som är intresserade av att synas hos oss.

Samarbetet med Anygift håller igång än idag. Onlinemarknadsföring är lite som kondition, regelbunden aktivitet krävs för att behålla och förbättra resultaten. Ofta kommer de stora vinsterna när vi arbetar med de absoluta grunderna. Till exempel titlar, metabeskrivningar och längre innehåll. Vi fortsätter att skapa innehåll för Anygift utifrån vanliga sökfraser med lite mer specifika frågeställningar, vilket har förbättrat deras rankning ännu mer.

– Utan att vi egentligen behövde säga någonting blev tonaliteten på innehållet bra. Be Better Online har varit en bra samarbetspartner på så sätt att vi har känt att ni förstår hur vi tänker.

Vill du veta mer hur vi kan hjälpa dig? Tveka inte på att kontakta oss!












    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.