Hur lång får en meta-beskrivning vara?

Meta-beskrivningar kan vara av valfri längd, och det är sedan några år tillbaka inte längre ett visst antal tecken som avgör – utan hur stor yta som tas upp av tecknena. En meta-beskrivning som innehåller mycket tecken som inte tar upp mycket bredd tillåter alltså fler tecken jämfört med en med många breda tecken.

På datorer begränsar Google meta-beskrivningen till cirka 920 pixlar, och 680 pixlar på mobila enheter. Bing och Yahoo avgränsar beskrivningen till cirka 980 pixlar.

Generellt begränsar Google därmed meta-beskrivningar till ungefär 155-160 tecken. I och med att det är en viktig möjlighet att framhäva konkurrensfördelar, bör man se till att nyttja så mycket som möjligt av ytan. I de allra flesta fall är det därmed en god idé att försöka komma så nära 155 tecken som möjligt.

Håll dig uppdaterad

Håll dig uppdaterad och ta del av tips och trix kring digital marknadsföring! I vårt nyhetsbrev får du våra senaste spaningar och lär dig mer om ämnen om vi tror kan vara intressanta för dig som arbetar med kommunikation på de digitala plattformarna.

Jag samtycker till att de personuppgifter jag här lämnar behandlas enligt gällande integritetspolicy

Alla rättigheter förbehållna © 2021

Våra kontor

Stigbergsliden 7
414 63 Göteborg

Västerlånggatan 56
111 29 Stockholm

Postadress:
Gustaf Dalénsgatan 30
417 24 Göteborg