Vad är en meta-beskrivning?

En meta-beskrivning, är en beskrivande text som enligt HTML-standarden kan anges i varje webbsidas-sektion. Den anges på nedan vis:

Den skall alltså placeras efter och före i HTML-koden för att fungera. Orsaken till att man anger en meta-beskrivning är för att den fungerar som ett direktiv till sökmotorer om hur man önskar att sidan beskrivs i sökresultat. Det är upp till sökmotorn, som Google eller Bing, att avgöra om den skall använda meta-beskrivningen eller ej. Det är inte ovanligt att den beskrivande texten i sökresultaten (den som hos t ex Google skrivs ut under den klickbara länken till sökresultatet) också hämtas ifrån innehållet på sidan, oftast beroende på att det som användaren sökt efter inte finns med i meta-beskrivningen. I och med den egenheten är det viktigt att se till att de ord en sida är optimerad för, fångas upp i meta-beskrivningen. Varje sida bör ha en meta-beskrivning angiven, för det är en chans att påverka vad som syns i det som kanske är webbplatsens viktigaste skyltfönster (sökresultaten hos sökmotorer). Man kan med fördel se till att ange konkurrensfördelar i meta-beskrivningen – så som ”fri frakt” (om man erbjuder det), eller ”snabb leverans”, och annat som kan vara tilltalande för den som söker.