Vad är en meta-beskrivning?

En meta-beskrivning, är en beskrivande text som enligt HTML-standarden kan anges i varje webbsidas-sektion. Den anges på nedan vis:Den skall alltså placeras efteroch förei HTML-koden för att fungera. Orsaken till att man anger en meta-beskrivning är för att den fungerar som ett direktiv till sökmotorer om hur man önskar att sidan beskrivs i sökresultat. Det är upp till sökmotorn, som Google eller Bing, att avgöra om den skall använda meta-beskrivningen eller ej. Det är inte ovanligt att den beskrivande texten i sökresultaten (den som hos t ex Google skrivs ut under den klickbara länken till sökresultatet) också hämtas ifrån innehållet på sidan, oftast beroende på att det som användaren sökt efter inte finns med i meta-beskrivningen. I och med den egenheten är det viktigt att se till att de ord en sida är optimerad för, fångas upp i meta-beskrivningen. Varje sida bör ha en meta-beskrivning angiven, för det är en chans att påverka vad som syns i det som kanske är webbplatsens viktigaste skyltfönster (sökresultaten hos sökmotorer). Man kan med fördel se till att ange konkurrensfördelar i meta-beskrivningen – så som ”fri frakt” (om man erbjuder det), eller ”snabb leverans”, och annat som kan vara tilltalande för den som söker.

Håll dig uppdaterad

Håll dig uppdaterad och ta del av tips och trix kring digital marknadsföring! I vårt nyhetsbrev får du våra senaste spaningar och lär dig mer om ämnen om vi tror kan vara intressanta för dig som arbetar med kommunikation på de digitala plattformarna.

Jag samtycker till att de personuppgifter jag här lämnar behandlas enligt gällande integritetspolicy

Alla rättigheter förbehållna © 2021

Våra kontor

Stigbergsliden 7
414 63 Göteborg

Västerlånggatan 56
111 29 Stockholm

Postadress:
Gustaf Dalénsgatan 30
417 24 Göteborg