fbpx

Vad betyder STDC?

STDC är en förkortning av kundresemodellen See, Thnik, Do, Care och beskriver en potentiell kunds intention i en tänkt köpresa. STDC-modellen utvecklades av Avinash Kaushnik på Google som en reaktion mot de modeller som var populära innan den digitala eran. Tidigare modeller har primärt fokuserat på en potentiell konsuments köpcykel. De fyra stegen i STDC-modellen beskrivs något mer ingående nedan.

See – Här befinner sig hela vår potentiella kundgrupp. Syftet med att synas mot denna potentiella målgrupp är att göra den uppmärksam på att vi finns (bygga varumärke) i första hand och inte att sälja våra tjänster eller produkter. Säljer vi digitala tjänster och en potentiell kund Googlar ”stdc sökmotoroptimering” är personen i fråga sannolikt långt ifrån att köpa tjänsten. Därför är det bättre att vi erbjuder information som hjälper den potentiella kunden vidare. Vi kan t.ex. hjälpa till med ett blogginlägg som handlar om vad man kan tänka på när man arbetar med sökmotoroptimering utifrån STDC-modellen.

Think – Denna potentiella kundgrupp har kommit längre och är mer benägna att konvertera då de är mer medvetna om behovet och vill fördjupa sig. En sökning i Google är troligtvis mer precis än tidigare, t.ex. ”hjälp med sökmotoroptimering enligt stdc”. Vi underlättar den potentiella kundens nästa steg genom att erbjuda bra information om hur vi kan hjälpa till med sökmotoroptimering.

Do – Denna potentiella kundgrupp har kommit ännu längre än ”Think”-målgruppen. De är redo att höra av sig till olika aktörer som kan hjälpa dem med sökmotoroptimering enligt STDC-modellen. Den potentiella kunden Googlar lokala byråer och jämför tjänsteutbud och priser. Vi underlättar för den potentiella kunden genom tydlig och bra information om hur vi arbetar och inkluderar enkla och självklara konverteringspunkter på webbplatsen.

Care – Här finns våra återkommande kunder. Här arbetar vi för att skapa återköp och kundlojalitet.

Läs mer om STDC modellen på Avinash Kaushniks blogg eller i vårt eget blogginlägg mer fokuserat kring hur du skall arbete med modellen på ett lyckosamt sätt.