Varför är länkar viktiga?

Sökmotorer av idag använder sig av länkar mellan webbplatser för att bedöma trovärdighet, kvalitet och popularitet. När Google kom och tog över stora delar av världen som den nya bättre sökmotorn (jämfört med Altavista, Hotbot, Yahoo etc) – så var det nya med Google att de betraktade länkar mellan sidor och domäner som röster på att ett innehåll var bra. Det kan liknas med att mer välciterad forskning anses bättre eller mer värdefull. Sedan dess har övriga sökmotorer också börjat använda sig av länkar för att värdera webbsidor, och det är nu ett universellt faktum att fler bra länkar ger bättre organiska placeringar i sökresultat.

Hur mycket länkar behövs?

Hur mycket länkar man behöver, beror på hur konkurrensen på de sökfraser man vill synas på ser ut. Om konkurrenterna har fler och starkare länkar, så behöver man arbeta upp sin s.k. länkkraft för att kunna konkurrera, förutsatt att sökmotorns bedömning av innehållet er emellan är likvärdig – det är alltså ett av de olika konkurrensmedel som finns för de åtråvärda organiska placeringarna.

Kvalité eller kvantitet på länkar?

Utöver att det är viktigt med länkar, så är kvaliteten och relevansen på de inkommande länkarna av stor betydelse – sökmotorer bedömer det som mer värt med en röst ifrån någon som verkligen förstår sig på det du håller på med – och rösten blir värd mer ju större aktören som länkar till dig är (ju fler och starka inkommande länkar de har). Det är alltså väldigt mycket mer värt att få en länk ifrån Aftonbladet eller New York Times, jämfört med att få en länk ifrån Kalmarposten, och om det är i en artikel som handlar om det du erbjuder eller de sökord du vill synas på – ännu mer värdefullt!

Interna länkar

Förutom att det är viktigt att få länkar från andra webbplatser och sidor, så är det också viktigt hur man internt länkar på webbplatsen – för det är genom de interna länkarna man fördelar länkkraften till olika delar av webbplatsen, och man kan med det därmed styra över var man lägger sitt krut. Gör man fel riskerar man att fördela värdefull kraft till delar av webbplatsen som inte är viktiga i det organiska sökresultatet, och om sökmotorn inte korrekt kan tolka de interna länkarna riskerar man att fördela ingen eller lite kraft till de viktigaste sidorna. Vill du läsa mer om interna länkar rekommenderar vi vårt blogginlägg ”Förbättra din SEO med interna länkar”.