Annonsera på nätet

Vill du börja annonsera på nätet, men vet inte var du ska börja? Bland alla alternativ och valmöjligheter kan det vara knepigt att ta fram ett framgångsrikt upplägg på egen hand. Vi hjälper dig gärna. Men läs först vidare, om du är nyfiken på hur annonsering på nätet går till.

Där kan du annonsera på nätet

Annonsering på nätet är ett område som ständigt utvecklas. Ett par annonsformer som många av våra kunder använder är:

  • Annonsering på sökmotorer som Google och Bing. Annonserna kan se ut som vanliga sökresultat markerade med ”annons” (sökordsannonsering) eller som en produktbild med pris och webbutikens namn (Google Shopping).
  • Annonser med banners. Du syns med bildannonser på många webbplatser och appar, men styr annonseringen med ett enda annonseringsverktyg (displayannonsering/bannerannonsering).
  • Annonser på sociala medier. Du kan betala för att dina inlägg ska synas för fler, eller köra kampanjer med annonser. I annonserna ingår ofta text, en bild eller video och en uppmaning att klicka på en knapp för att till exempel ”köpa nu”.

Skapa maximalt värde med din budget

Mycket skiljer annonser på nätet från traditionell annonsering, men två faktorer är extra värdefulla: målgruppsanpassning och mätbarhet.

Beroende på vilken sorts annonsering du väljer kan du målgruppsanpassa på olika sätt. För annonsering i sökmotorer kan du analysera vilka sökord din målgrupp använder och fokusera annonseringen på dem. Med bannerannonser och annonser på sociala medier kan du bestämma att annonserna bara ska visas för personer med vissa egenskaper. Till exempel en speciell åldersgrupp eller de som bor i en särskild stad. Du kan vara ännu mer specifik än så. Bland annat kan du visa annonser för personer som nyligen har besökt din webbplats. Du kan till och med inkludera produkter som de har tittat på men inte köpt i annonsen, som en hjälpsam påminnelse.

Så till den andra punkten, mätbarhet. På en övergripande nivå kan du mäta till exempel hur många som såg dina annonser och hur många som klickade på dem. Men du kan även gå på djupet, för att se vad de som klickade på annonsen gjorde när de kom till din webbplats. Till exempel hur många som gick vidare med köp. Mätbarheten är inte bara värdefull efter kampanjen som underlag för hur du ska göra nästa ännu bättre. Du kan mäta och förfina annonseringen redan medan kampanjen pågår.

Vi hjälper dig med annonsering på nätet

Möjligheterna på nätet är många, men stor frihet kan kännas överväldigande. Många av våra kunder väljer ett av våra upplägg för löpande hantering och optimering av annonsering. På så sätt ser specialister till att du får ut så mycket som möjligt av din budget, och du behöver inte lära dig så mycket om du inte vill. Vi erbjuder ett basupplägg och ett premiumupplägg, som framförallt skiljer sig i hur mycket specialisttid du får och att premium-kunder får hjälp av samma specialist varje gång.

Be Better Online kan även ge dig rätt förutsättningar för att jobba vidare med annonserna på egen hand. Till exempel genom utbildningstillfällen, löpande coachning och en grunduppsättning av annonser och kampanjer. Hör av dig så hittar vi en lösning för annonsering på nätet som passar just dig.

FAQ

Hur fungerar annonsering på nätet?

Det beror på var annonserna ska synas, men låt oss ta Google som ett exempel. Du använder en annonsplattform för att sätta upp kampanjer och enskilda annonser. Den heter Google Ads. I samma plattform sätter du en budget och maxbud som inte kommer överskridas. Sedan budar du med andra annonsörer om annonsplatser. Hos Google avgörs budgivningarna av både ditt bud och annonsens kvalitet. Bättre annonser kan alltså leda till lägre kostnader. Därför arbetar vår annonseringsspecialister mycket med att optimera budstrategier och annonsernas upplägg. Kontakta oss gärna för en mer detaljerad förklaring!

Hur kan Be Better Online hjälpa mig?

Våra annonseringsspecialister kan ta över hanteringen av din digitala annonsering på olika plattformar, eller ge dig förutsättningar för att hantera det på egen hand. Klicka på länken för att läsa mer om våra annonseringstjänster.

Varför ska jag annonsera på nätet?

Det är ett av de mest mätbara och målgruppsanpassade sätten att marknadsföra dig idag. Du kan få ut mer av din budget än med traditionella medier. Inte bara för att annonsplatserna är billigare. Du kan avgränsa dina mottagare, för att nå personer som matchar din målgrupp. Dessutom betalar du generellt bara när någon interagerar med annonserna (ofta genom att klicka sig vidare till din webbplats). Så du betalar bara för att nå personer som visar intresse för det du säljer!

Annonsering på Google Ads

Vill du annonsera högst upp i Googles sökresultat? Då är svaret annonsering på Google Ads (tidigare Adwords). Enkelt förklarat väljer du vilka sökord du vill synas på, hur annonserna ska se ut och vart trafiken ska drivas. Sedan betalar du per klick.
Läs mer

Annonsering på Bing

Sökmotorannonsering associeras ofta med Google, men annonsering på Bing är fota ett utmärkt komplement. Volymen här är ofta mindre men klickkostnaderna för Bing Ads är lägre och konkurrensen mindre.
Läs mer

Annonsera på Facebook

Träffsäker, modern och effektiv marknadsföring där du sätter en tydlig budget! Genom att annonsera på Facebook har du möjlighet att nå miljontals användare och samtidigt rikta innehållet till specifika målgrupper.
Läs mer

Annonsering i sociala medier

Möjligheterna är många, tillsammans med dig reder vi ut vad du vill uppnå genom att annonsera på sociala medier och vad som bör prioriteras för att nå dina mål. Vi lägger upp en konkret strategi och optimerar för att löpande uppnå ännu bättre resultat.
Läs mer

Annonsering på Instagram

Miljontals svenskar använder Instagram varje dag! Med annonsering kan du nå ut till fler än du gör med vanliga inlägg, skräddarsy vilka som ser annonserna efter din målgrupp och underlätta deras köpresa.
Läs mer

Vill du ha vår hjälp att annonsera på nätet?








This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.