Annonsering med Google Shopping

Vill du visa upp dina produkter med bild och pris redan i sökresultaten? Då passar Google Shopping utmärkt för dig. När användare googlar efter produkter visas ofta annonser med bild och pris direkt i sökresultat. Du som är e-handlare se till att ditt sortiment syns här. Det är en god möjlighet för dig att synas och öka försäljning.

Vanliga frågor

Vad är Google Shopping?

Google Shopping är två saker. Dels en prisjämförelseplattform som drivs av Google, dels en typ av annonser som visas i sökresultaten. Shopping-annonser visar en bild på produkten, pris och vilken webbutik som annonserar.


Hur annonserar man med Google Shopping?

Du behöver en produktfeed, alltså en fil med alla produkter i din e-handel, som underlag för annonseringen. Om företaget inte har en sådan idag är det absolut möjligt att ta fram en. Du kommer även behöva ett konto hos Google Merchant Center (du kan aktivera ett sådant med ett vanligt Google-konto). Sedan laddar du upp produktfeeden och kopplar plattformen till Google Ads. Sedan kan du börja skapa Google Shopping-kampanjer i Google Ads.


Är annonsering på Google Shopping effektivt?

Det finns stor potential! Annonser med Google Shopping har fördelen att de syns direkt när sökresultaten laddas och dessutom får innehålla en bild. I och med det hamnar de direkt i användarnas blickfång. En annan fördel är att konkurrensen ofta är lägre i budgivningarna för Shopping-annonser. Som grädde på moset har Google Shopping potential att leda till fler konverteringar än vanliga sökordsannonser.

Så fungerar annonser med Google Shopping

Enkelt förklarat laddar du upp information om ditt lager och skapar en annonskampanj. För att sätta upp Google Shopping krävs en kompatibel produktfeed/prisfil som läggs upp i ett Google Merchant Center-konto. Därefter kan de inlästa produkterna kopplas ihop med Google Ads. Därifrån styr vi inriktningen och budgivningen för din annonsering.

Ett sätt som Google Shopping skiljer sig från de flesta andra sorters digital annonsering är att du inte budar på sökord. Istället budar du på produktgrupper, enligt modellen pris per klick. Produktgrupperna förgrenar sig ungefär som en trädkrona. Genom att öppna en kategori kan du precisera produktgruppen genom att välja underkategorier och så vidare.

Det är svårt att styra exakt när dina annonser dyker upp, men vi arbetar utifrån vad som fungerar bäst. För att synas bör dina annonser ha relevant information, din webbplats bör vara användarvänlig och buden bör såklart inte vara för låga. Vill du synas på ett särskilt sökord är chansen för det större om du inkluderar det i annonsens rubrik.

Så optimerar vi Google Shopping åt dig

Annonsering med Google Shopping har en tendens att bli relativt komplex. För att maximera kampanjens lönsamhet krävs insikt i hur kampanjerna kan optimeras så väl som möjligt. Den kompetensen finns hos Be Better Online. Bland annat optimerar vi:

  • Kampanjens struktur och inställningar
  • Vilka produktgrupper du budar på
  • Negativa sökord (genom att välja att inte synas när någon använder vissa sökord kan onödiga klick minimeras)
  • Löpande mätning och förbättring av hur kampanjen presterar

Öppen kommunikation för att nå bästa resultat är vårt recept för framgång. Vill du få hjälp att annonsera med Google Shopping? Hör av dig till oss.

 

Läs mer om annonsering med Google Shopping

Vill du veta mer om Google Shopping - kontakta oss!







    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.


    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.








      This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.