Innehållsstrategi

Definitionen av ordet innehåll är väldigt bred, men vi hjälper dig att göra den mer precis. Det gör vi genom att forma en strategi för vad ditt företag ska kommunicera och hur det ska göras.

Det ingår i en innehållsstrategi

Tanken med en innehållsstrategi är att skapa en mer långsiktig plan för skapande, publicering och styrning av innehåll. Med en tydlig plan blir det enklare att leverera relevant content, som tjänar ett syfte för din målgrupp. Det här strategiska arbetet hjälper dig att inspirera och hjälpa dina befintliga och potentiella kunder. Din verksamhet sticker ut i mediebruset och mottagarna går från att känna till ditt varumärke till att känna lojalitet.

En innehållsstrategi kan se ut på olika sätt, eftersom den skräddarsys efter dina mål och din verksamhets närvaro online. Strategin kan bland annat innehålla svar på frågeställningar kring målgrupper, vilka ämnen som ska tas upp i innehållet, kanaler för publicering, tonalitet och omfattning. Ungefär så här.

  • Vem ska delta? Första saken att tänka igenom är vem på ditt företag som ska arbeta med innehållsstrategin. Marknadschefen är ett självklart val, men även en person med förståelse för säljprocessen och insikt i kundperspektivet kan vara bra för uppdraget.
  • Vad är målet? Nästa steg är att sätta upp mål för arbetet. Några exempel är att generera leads, bygga varumärkeskännedom och behålla existerande kunder. Utifrån uppsatta mål kan du sträva efter att allt innehåll ska möta rätt målgrupp vid rätt tidpunkt (när de är redo att ta steget mot ditt slutmål).
  • Hur ser målgruppen ut? Att känna din målgrupp är en förutsättning för att skapa träffsäkert innehåll. Börja med att se över vilka grupper som genererar bra försäljning idag. För att identifiera fler målgrupper kan vi hjälpa dig med djupare analys. Fundera sedan över vilka mål, problem och behov dina målgrupper har. Vad motiverar dem?
  • Hur ska du skapa innehåll? Innehåll ska tillföra värde för din målgrupp och göra det enklare att ta sig vidare i köpresan. Att ha en konsekvent ton, design och form är en fördel.
  • Vilka format ska du använda? Olika innehållsformat passar olika branscher och företag. Vi hjälper dig fundera på om blogginlägg, nyhetsbrev, video eller något annat känns rätt.
  • Vilka kanaler ska du använda? Att hitta till dina potentiella kunder kräver att du väljer rätt kanaler. För ett företag kan det vara Instagram, för ett annat LinkedIn och för ett tredje är det bäst att finnas på båda. Några exempel på kanaler är din egen hemsida och blogg, nyhetsbrev, pressreleaser och sociala medier. Du skifta tonalitet mellan olika kanaler för att tilltala flera sorters kunder.

Vi bygger våra rapporter på handfasta data och omfattande erfarenhet från ett brett spektrum av branscher. Hör av dig för ett öppet samtal om vem du vill nå och hur det kan göras på bästa sätt.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig med innehållsstrategi?






This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Innehållsstrategi för sociala medier

Allt innehåll bör utgå ifrån din strategi. I strategiarbetet utgår vi från ditt företag, varumärke och affärsmål. Genom att skapa ett ramverk och strategi för ditt innehåll vet du att du skapar innehåll som tar dig närmare dina mål.
Läs mer

Innehållsproduktion

Att skriva med ett språk som är lätt att ta till sig och engagerar klarar våra specialister utan problem. Vi kan även ta krispiga bilder och formge grafik som passar just ditt företag. Vi skapar uppehåll som uppskattas av både besökare och sökmotorer.
Läs mer
Nyhetsbrev

Jag samtycker till att de personuppgifter jag här lämnar behandlas av Be Better Online enligt gällande integritetspolicy