Konverteringsoptimering

Målet med konverteringsoptimering (CRO) är att fler besökare på webbplatsen ska göra det du vill. Många som driver en webbshop vill öka antalet genomförda köp. I det fallet är varje köp en konvertering. Men en konvertering kan även vara ett ifyllt kontaktformulär eller liknande.

CRO från specialister med utifrånperspektiv

Det är lätt att bli hemmablind inför sin egen webbplats. Du var med när den byggdes och kan enkelt navigera från start till tjänster och kontaktinformation. Men är det lika lätt för en utomstående?

Målet med CRO är att ta hand om dina besökare på bästa sätt, för att hjälpa dem ta sig vidare i köpresan tills de är redo att konvertera till kunder. Vi tar tillvara på de besökare du har idag på ett sätt som leder till bättre affärer för dig.

Konverteringsoptimering tar vid där sökmotoroptimeringen (SEO) tar slut. Poängen med SEO är att få fler besökare, som är intresserade av ditt erbjudande, att ta sig till din webbplats. När de väl är på webbplatsen är det CRO som ser till att besökarna konverterar och blir kunder eller leads. De båda fälten går in i varandra. I vissa fall är en aktivitet bra för både SEO och CRO, så det är tur att vi har specialister på både och hos oss på Be Better Online! På så sätt kan vi ta vara på möjligheterna som dyker upp.

Låter konverteringsoptimering som en satsning för dig? Hör av dig till oss så hittar vi ett upplägg som ökar dina affärer med mätbara resultat!

Nyfiken på konverteringsoptimering? Hör av dig!








This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Frågor och svar om konverteringsoptimering

Vad är en konvertering?

En konvertering sker när en besökare på din webbplats konverterar från besökare till kund eller lead. Till exempel genom att lägga en beställning eller skicka iväg ett ifyllt kontaktformulär. En konvertering är alltså ett viktigt steg på köpresan och för ditt företags affärsmål!

Vad är konverteringsoptimering?

Konverteringsoptimering går ut på att optimera webbplatsen för att ge dig fler konverteringar, alltså fler kunder eller leads. Vi börjar med en konverteringsanalys. Här använder vi data om hur riktiga besökare beter sig på din webbplats för att upptäcka hinder som leder till att de inte blir kunder eller leads. Till exempel kanske vi upptäcker att sidorna är svåra att navigera, vilket kan leda till att en stor del av dina besökare ger upp och väljer en konkurrent med enklare köpprocess. Nästa steg är att hitta lösningar som gör det lättare för dina besökare att ta kontakt eller genomföra köp på din webbplats.

Vad kan Be Better Online hjälpa mig med?

För att lägga upp en handlingsplan utför vi en konverteringsanalys. I och med den tar vi reda på vilka delar av din webbplats som kan bli bättre. Efter analysen kan vi börja med optimeringen tillsammans. Vi formar hypoteser, det vill säga antaganden baserade på erfarenhet och data från analysen, om hur webbplatsen kan förbättras. Sedan prövar vi hypoteserna genom löpande A/B-tester. Det går ut på att vi använder en teknisk lösning för att publicera två versioner av en sida och skicka hälften av besökarna till den ena och hälften till den andra. Målet är att se vilken version som presterar bäst. Vad framgång innebär kan se olika ut för olika företag och tester, därför föreslår vi nyckeltal som passar bra för att utvärdera testet. I slutändan vet du vilka åtgärder företaget ska investera i för att öka antalet konverteringar på webbplatsen!