Annonsering på Instagram

Miljontals svenskar använder Instagram varje dag, allra populärast är mediet i yngre åldrar. Är personerna i din målgrupp mellan 16 och 35 år gamla? Då är Instagram ett utmärkt ställe för dig att annonsera. Med annonsering kan du nå ut till fler än du gör med vanliga inlägg, skräddarsy vilka som ser annonserna efter din målgrupp och underlätta deras köpresa. Vi på Be Better Online guidar dig på vägen, så att du får ut så mycket som möjligt av din Instagram-annonsering!

Olika sorters Instagram-annonsering

Instagram har växt till en mångfacetterad plattform där du kan annonsera på flera sätt. Välj bildannonser, bildserier, videoklipp, stories eller Instagram Shopping. Det sistnämnda ser ut som vanliga bildannonser, men du kan tagga produkter i bilderna. I en bild på skor, solkräm och solglasögon kan användare exempelvis klicka på varje produkt för att se produktnamn och pris – för att sedan direkt klicka dig till samma produkt i din webbshop.

Hur vi hjälper dig att annonsera på Instagram

Vi ger dig råd och stöd kring allt som har med annonsering och Instagram att göra. Bland annat de här bitarna:

  • Formulera syftet med din annonsering. Vill du skapa engagemang, varumärkeskännedom eller driva försäljning med hjälp av Instagram?
  • Att anpassa ditt budskap efter målgrupp och format. Genom att kombinera förståelse av din målgrupp med kunskap om hur Instagram fungerar kan vi möta och överträffa förväntningar.
  • Optimera kampanjen. Med olika verktyg och gedigen kunskap optimerar vi din kampanj för att nå potentiella kunder och generera bästa möjliga resultat.
  • Mäta och utvärdera resultat. Genom att identifiera relevanta mätpunkter och aktivt följa upp kan vi se hur väl kampanjen möter syftet.

Låter det här som något för dig? Hör av dig till oss på Be Better Online för att diskutera hur annonsering på Instagram kan genomföras på bästa sätt för ditt företag!

Kontakta oss - så vi kan hjälpa dig att annonsera bättre!








This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Instagram Shopping

Instagram shopping är ett effektivt sätt att nå ut till sina följare och ge dem möjligheten att klicka sig vidare just till den produkt som de har sett i sina flöden. Snyggt och enkelt!
Läs mer

Annonsera på Facebook

Träffsäker, modern och effektiv marknadsföring där du sätter en tydlig budget! Genom att annonsera på Facebook har du möjlighet att nå miljontals användare och samtidigt rikta innehållet till specifika målgrupper.
Läs mer

Annonsering på LinkedIn

Vill du nå personer inom ett visst yrke eller bransch? Vad sägs om att få sitta med vid deras frukostbord och möta dem på bussen! Nätverkande och kontaktskapande är fokus på LinkedIn, världens största affärsnätverk.
Läs mer

Frågor och svar om Instagram-annonsering

Vad är Instagram?

Instagram är ett socialt nätverk där användare framförallt delar bilder och videor. Företag kan använda plattformen för att kommunicera med potentiella och existerande kunder, och för att annonsera.

Vilka använder Instagram?

Instagram är det näst största sociala nätverket i Sverige, enligt Svenskarna och internet 2019. Instagram används av 61 procent av internetanvändarna och hela 41 procent gör det dagligen. Bland kvinnliga internetanvändare använder 71 procent plattformen och motsvarande siffra bland män är 51 procent. Instagram är större bland yngre, men även i åldersgruppen 66+ använder 34 procent av svenska internetanvändare tjänsten. Källa: Svenskarna och internet 2019.

Hur fungerar annonsering på Instagram?

Du har stora möjligheter till preciserad målgruppsanpassning, tack vare att du styr annonseringen på Instagram via Facebooks verktyg Ads Manager. Genom retargeting kan du nå personer som har besökt din webbplats, eller personer som har visat intresse för den sorts produkter som du säljer. Självklart kan du även anpassa målgruppen efter klassiska faktorer som ålder, kön, geografisk plats och intressen.

Hur ser annonser på Instagram ut?

Många av annonserna ser ut nästan som ”vanliga” foton och videoklipp i flödet, men är markerade med ”Sponsrad” och har en knapp som uppmanar till något som ”Läs mer” eller ”Klicka här för att beställa”. Du kan använda en bild, en karusell av flera bilder eller videoklipp. Du kan även köpa annonsplatser i Instagram Stories, som tar upp hela skärmen.

Passar annonsering på Instagram mitt företag?

Instagram är ett utmärkt ställe att annonsera för många sorters företag och många målgrupper. Särskilt om du är ett B2C-företag och visuell kommunikation passar dig.