Annonsering på LinkedIn

Vill du nå personer inom ett visst yrke eller bransch? Vad sägs om att få sitta med vid deras frukostbord och möta dem på bussen! Nätverkande och kontaktskapande är fokus på LinkedIn, världens största affärsnätverk. Därför är det här en värdefull kanal för annonsering när du vill nå personer inom en särskild bransch eller kompetens.

En lyckad annons på LinkedIn kännetecknas framförallt av att den är riktad mot rätt målgrupp. För att precisera målgrupp kan vi justera saker som typ av företag, bransch, befattning, ålder och mycket mer. Allt för att nå ut med ditt budskap till rätt mottagare.

Så sköter vi LinkedIn-annonsering

Vi hjälper dig komma igång med LinkedIn-annonsering och att nå bästa möjliga resultat. Oavsett om du har testat vingarna på plattformen förut eller aldrig har annonserat digitalt tidigare. En öppen dialog och transparens genom hela samarbetet är en självklarhet för oss. Så här går det till.

  • Tydliga mål och riktlinjer. I början av samarbetet sätter vi tillsammans upp mål och riktlinjer för annonseringen på LinkedIn. Bland annat kring vad du vill uppnå, budget och målgrupp.
  • Struktur och innehåll. Nästa steg för oss är att ta fram en struktur för din kampanj och enskilda annonser. Självklart med innehåll som engagerar och lockar mottagaren att klicka sig vidare.
  • Löpande optimering. Under kampanjens gång uppdaterar vi innehållet löpande och optimerar för att säkerställa att du når rätt mottagare.

Vill du få experthjälp med din annonsering? Hör av dig till oss på Be better online för att få ut så mycket som möjligt av din budget.

Hör av dig så berättar vi mer om annonsering på LinkedIn!








This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Frågor och svar om annonsering på LinkedIn

Vad är LinkedIn?

LinkedIn är en social plattform där användarna möts i sin yrkesroll. De nätverkar, delar erfarenheter, hämtar inspiration och söker jobb. Företag delar innehåll, rekryterar och annonserar.

Vilka använder LinkedIn?

Enligt undersökningen Svenskarna och internet 2019 används LinkedIn av 31 procent av svenska internetanvändare. Mest populär är plattformen bland personer i åldrarna 36-45 år. LinkedIn används av 35 procent av stadsborna, medan bara av 23 procent av landsbygdsborna. Fler män än kvinnor använder LinkedIn. Källa: Svenskarna och internet 2019.

Hur fungerar budget och budgivning på LinkedIn?

Du ställer in en budget per dag och för hela kampanjen. Ibland kan kostnaden bli lägre i slutändan, eftersom du bara betalar när användare interagerar med dina annonser (genom exempelvis klick). Du budar om annonsplatserna med andra annonsörer. Du kan välja automatiserade bud som använder maskininlärning för att nå så bra resultat som möjligt, eller sätta en maxkostnad manuellt.

Vad kostar annonsering på LinkedIn?

Du har stor kontroll över din egen budget och bud. På så sätt kan du i mångt och mycket bestämma själv hur mycket du vill lägga på annonseringsbudgeten. I regel är LinkedIn ett lite dyrare ställe att annonsera på, jämfört med Facebook och Instagram. En effektiv kampanj måste kunna konkurrera med andra annonsörer, så kostnaden för framgångsrik annonsering åt just dig beror på hur konkurrensen på ditt område ser ut. Vi hjälper dig gärna att reda ut det.

Passar annonsering på LinkedIn mitt företag?

Om ditt företag har andra företag som kunder kan LinkedIn bli en effektiv marknadsföringskanal. Här känns det naturligt med budskap som har med jobbet att göra, eftersom LinkedIn är ett socialt nätverk för karriären. I och med att användarna delar med sig av andra uppgifter än på exempelvis Facebook kan du rikta annonseringen på ett annat sätt. Till exempel mot branscher, företag, befattningar, kompetenser och intressen som har mer med arbetet att göra.