Annonsera på YouTube

YouTube är världens största webbplats för delade videoklipp och lockar hundratals miljoner unika besökare varje månad. Att annonsera här öppnar upp stora möjligheter till målgruppsanpassning. Med andra ord kan du nå ut till just de som är intresserade av ditt erbjudande. Vi hjälper dig att skapa kostnadseffektiv annonsering på Youtube i olika format. Du kan synas direkt i samband med klipp eller med sökresultaten.

Annonsera för rätt målgrupp på YouTube

På Youtube har vi möjlighet att inte bara annonsera mot en generell målgrupp, utan kan nå en avgränsad krets av mottagare. Genom väl avvägda val avgränsar vi demografin för din videomarknadsföring utifrån exempelvis geografisk plats och ålder för att nå ut till fler som verkligen är intresserade av ditt budskap. På så sätt undviker du att lägga marknadsföringsbudgeten på personer som inte kommer konvertera.

Så gör vi med videomarknadsföring

Be better online hjälper dig göra rätt val för att skapa trafik utifrån dina förutsättningar och önskemål. Vi utformar dessutom innehållet så att din YouTube-annonsering går i linje med marknadskommunikationen på din webbplats och andra sociala medier. Så här kan ett samarbete se ut.

  • Formulering av syfte och mål. Tillsammans reder vi ut vad du vill med din annonsering på Youtube och hur vi ska hjälpa dig nå dit. Vi diskuterar både budget och strategi.
  • Att hitta din röst. Vi skapar innehåll som engagerar, inspirerar och informerar just de du vill nå.
  • Optimering av kampanjer för din målgrupp. Vi optimerar kampanjerna för att driva bästa möjliga resultat.
  • Mätning av resultat. Tillsammans med dig väljer vi ut viktiga faktorer att mäta, för att se hur väl kampanjerna presterar utifrån dina mål och att hitta vägar att optimera vidare.

Vill du få till attraktiva annonser redan från början och få hjälp av kunniga specialister att optimera videomarknadsföringen löpande? Hör av dig till oss för att diskutera annonsering på Youtube!

 

 

Nyfiken på YouTube? Hör av dig!








This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Frågor och svar om Youtube-annonsering

Vad är YouTube?

YouTube är en social plattform där användare kan lägga upp och titta på videor. De kan även kommunicera med varandra. Företag kan använda YouTube för videomarknadsföring och annonsering.

Vilka använder YouTube?

Hela 87 procent av svenska internetanvändare använder YouTube för att titta på videor, 32 procent gör det dagligen. Bland svenska internetanvändare på mellan 12-45 år använder minst 95 procent YouTube. Bland männen använder 39 procent YouTube dagligen, medan samma siffra för kvinnor är 23 procent. Källa: Svenskarna och Internet 2019.

Vad kostar annonsering på YouTube?

På YouTube betalar du för var tusende visning, varje startad visning eller varje gång någon väljer att titta på minst 30 sekunder av en annons (eller hela annonsen om den inte är 30 sekunder lång). I och med de olika betalningsmodellerna kan du välja att använda din budget på olika sätt beroende på ditt mål och strategi. Du sätter ett budgettak för annonseringen, så kostnaderna kommer inte skena iväg.

Hur ser annonsering på YouTube ut?

Det klassiska formatet är en reklamfilm som visas innan klippen startar. Du kan även annonsera med banners i nederkanten av skärmen eller intill de rekommenderade klippen i högerspalten.